افزایش 3 برابری هزینه قیمت تمام شده کتاب

به گزارش یزد بلاگ، نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعلام اینکه قیمت کاغذ نقش بسیار کوچکی در قیمت گذاری نهایی کتاب دارد، گفت: هزینه ویراستار و صفحه بند به صورت جدی افزیش پیدا نموده است.

افزایش 3 برابری هزینه قیمت تمام شده کتاب

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، محمود آموزگار در ارتباط زنده تلفنی با برنامه تقاطع فرهنگ رادیو مصاحبه درباره برآورد هایی مبنی بر تخصیص نیافتن ارز 4200 تومانی به واردات کاغذ در آینده نزدیک گفت: کاغذی که مورد مصرف ناشران بود حداکثر با ارز 4200 تومان طی سال های گذشته وارد می شد و حتی قبل از تحریم و کرونا این رویه وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه کاغذ کماکان به صورت یارانه ای و با ارز 4200 تومانی بین ناشران توزیع می گردد، گفت: در سال گذشته با توجه به اینکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دخالت هایی از حیث تخصیص کاغذ به ناشران داشت و از حیث مصرف و توزیع، در کنار وزارت ارشاد وارد میدان شد، فرایند کار بهبود یافت.

آموزگار این رویه را موجب کاستن از قیمت های نجومی در بازار آزادِ کاغذ دانست و اضافه نمود: در این راستا عموم ناشران توانستند کاغذ مورد احتیاج خود را به وسیله سامانه ایجاد شده، دریافت نمایند.

مدیر انتشارات آمه با اشاره به قیمت کتاب در بازار، به ارائه آمار و ارقام متوسط قیمتی در سال های مختلف پرداخت و گفت: در سال 1394 متوسط قیمت کتاب، 14000 تومان بود، ولی در سال 99 به قیمت 42 هزار تومان رسیدیم.

آموزگار اظهار داشت: این اختلاف قیمتی نشان می دهد با وجود اینکه ناشران کماکان کاغذ را با قیمت یارانه ای دریافت نموده اند، اما دیگر هزینه های تهیه کتاب افزایش پیدا نموده و تقریبا به سه برابر رسیده است.

وی با اعلام اینکه قیمت کاغذ نقش بسیار کوچکی در قیمت گذاری نهایی کتاب دارد، توضیح داد: هزینه ویراستار و صفحه بند به صورت جدی افزایش پیدا نموده است و حتی کاغذ با دو برار قیمت در بازار آزاد به فروش می رسد.

آموزگار قیمت کاغذ دولتی را حدود 160 هزار تومان تخمین زد و اضافه نمود: هزینه کاغذ 10 تا 15 درصد قیمت تمام شده کتاب را در بر می گیرد؛ خاصه اینکه کاغذ کماکان به صورت یارانه ای بدست مصرف نماینده می رسد، اما سایر اقلام هزینه ای برای فراوری کتاب، بر اساس قیمت آزاد است.

نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از تخصیص ارز نیمایی به کاغذ اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: کاغذ یکی از اقلام مهم و اساسی در کشور است و تصور می کنم به زودی هر آنچه در راستای گرانی بر سر سایر ملزومات رفته است، درباره کاغذ هم پیش آید.

آموزگار همچنین پیش بینی کرد قیمت کتاب در آینده نزدیک افزایش یابد و اضافه نمود: هم اینک ناشران به دلیل نرخ تورم و زمان طولانی که به اصلِ هزینه های خود می رسند (که بیش از 9 ماه پس از فروش کتاب تخمین زده می گردد) سود و خواب سرمایه را از دست می دهند. به همین دلیل در صنف کوشش داریم گردش پول و نقدینگی ناشران را سرعت ببخشیم.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2249

به "افزایش 3 برابری هزینه قیمت تمام شده کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 3 برابری هزینه قیمت تمام شده کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید