ایمپلنت سینه پس از سرطان

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران: ایمپلنت سینه پس از سرطان (سیلیکون یا سالین)، راهی مناسب برای بازسازی شکل سینه پس از عمل ماستکتومی است (ماستکتومی، جراحی برداشتن کل بافت سینه است. ماستکتومی به عنوان نوعی جراحی برای درمان یا جلوگیری از سرطان سینه در نظر گرفته می شود). در برخی موارد، بعد از عمل لامپکتومی نیز ممکن است ایمپلنت سینه انجام شود (جراحی حفظ پستان یا لامپکتومی سینه برای خارج کردن توده سرطانی سینه به کار گرفته می شود. در این عمل سینه حفظ شده، اما احتمال بازگشت سرطان تغییر نمی کند). هدف از ایمپلنت سینه پس از سرطان، افزودن حجم به سینه بازسازی شده است، اما همزمان ممکن است کار هایی مانند تغییر سایز سینه یا فُرم سینه جدید، و تقویت سینه مقابل برای هماهنگ کردن سایز نیز انجام شود. مثلا شاید شما انتخاب کنید که لیفت سینه، کاهش حجم سینه و یا افزایش سایز سینه روی سینه دیگر انجام دهید تا سینه های تان متقارن شوند.

ایمپلنت سینه پس از سرطان

مراحل انجام ایمپلنت سینه پس از سرطان

مرحله اول

  • یک بافت سیلیکونی موقت (تیشو اکسپندر) وارد ناحیه سینه می شود
  • این بافت سیلیکونی طی مراجعات مکرر به مطب پزشک، بازتر می شود تا بافت سینه کشیده شود
  • در روز عمل پزشک جراح، تیشو اکسپندر را با ایمپلنت دائمی جایگزین می نماید

مرحله دوم

  • اگر شما آناتومی درستی داشته باشید و کاندید مناسبی محسوب شوید، ایمپلنت فورا و بدون مرحله جاگذاری تیشو اکسپندر وارد بافت سینه خواهد شد.

یک نکته مهم در مورد ایمپلنت سینه پس از سرطان

سینه بازسازی شده شما احتمالا حس سینه طبیعی تان را نخواهد داشت، زیرا جایگزین شده است. شما همیشه خط برش هایی قابل مشاهده روی سینه تان خواهید داشت که هم از بازسازی سینه و هم از عمل ماستکتومی ناشی می شوند.

آیا ایمپلنت سینه پس از سرطان، گزینه خوبی برای شماست؟

ایمپلنت سینه پس از سرطان انتخاب خوبی برای شماست اگر:

  • می توانید با تشخیص سرطان و درمان آن به خوبی کنار بیایید
  • بیماری خاص دیگری ندارید که در التیام تان اختلالی ایجاد کند
  • چشم اندازی مثبت و هدفی واقع گرایانه برای بازیابی سینه تان دارید

هر چند بیشتر خانم هایی که ماستکتومی انجام داده اند واجد شرایط ایمپلنت سینه پس از سرطان هستند، اما عواملی وجود دارد که می تواند مانع ایمپلنت سینه پس از سرطان شود. این مسائل طی جلسه مشاوره با جراح پلاستیک با شما مطرح خواهد شد.

ایمپلنت سینه پس از سرطان به چه دلایلی ممکن است نیاز به تعویض یا ترمیم داشته باشد؟

ایمپلنت سینه پس از سرطان؛ آسیب ساختاری

بیشتر خانم ها طی ده سال اول بعد از ایمپلنت سینه پس از سرطان یا همان بازسازی سینه، پارگی یا نشت ایمپلنت سینه را تجربه نخواهند کرد. اما این اتفاق ممکن است خیلی زود بعد از جاگذاری ایمپلنت سینه پس از سرطان یا هر زمان دیگری رخ بدهد. خوشبختانه برای حل این مسئله، راهکار هایی وجود دارد.

عموما در این شرایط توصیه می شود ایمپلنت آسیب دیده تعویض شده یا از نوع دیگری بازسازی سینه بر اساس الویت های فرد، هدف ها و شرایط سلامتی او استفاده شود.

اگر ایمپلنت سینه پس از سرطان انجام داده اید باید هر سال از جهت سلامت سینه و علائم آسیب ایمپلنت بررسی و معاینه شوید. سازمان غذا و داروی آمریکا در حال حاضر توصیه می نماید زنانی که ایمپلنت سینه دارند، در سه سال اول هر ساله و سپس هر دو سال یک بار، ام آر آی سینه انجام دهند.

ایمپلنت سینه پس از سرطان؛ بافت اسکار ممکن است ایمپلنت را حرکت بدهد یا سبب ناراحتی بشود

بافت اسکار می تواند به مرور زمان در اطراف یک ایمپلنت، ضخیم و کلفت بشود. این اتفاق معمولا بعد از رادیوتراپی روی می دهد. بافت اسکاری که ضخیم شده می تواند احساس ناراحتی ایجاد کرده و باعث شود حس کنید ایملنت به شما فشار می آورد. همچنین ممکن است بافت اسکار، ایمپلنت را به سمت بالا یا به سینه فشار داده و یا باعث شود سینه های تام نامتقارن به نظر برسند.

در صورتی که ایمپلنت سینه پس از سرطان با ضخیم شدن بافت اسکار همراه باشد، عمل جراحی برای برداشتن بافت اسکار یا ترمیم آن احتمالا به تسکین احساس ناراحتی و متقارن کردن ظاهر سینه ها کمک می نماید.

ایمپلنت سینه پس از سرطان؛ تغییرات آناتومی، شُل شدن پوست و انقباض عضله می تواند سبب تغییر یا حرکت ایمپلنت شود

پوست و بافت حمایت کننده به مرور زمان، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. این تغییرات باعث می شوند جاذبه زمین راحت تر بتواند سینه را به سمت پایین بکشد و در نتیجه افتادگی سینه و گاهی عدم تقارن ایجاد شود. این مسئله خصوصا در زنانی دیده می شود که عمل بازسازی سینه را در یکی از سینه ها انجام داده اند.

عوارض جانبی درمان های سرطان و تغییراتی در سبک زندگی نیز می توانند سبب تغییر یا حرکت ایمپلنت سینه شوند. عوامل گفته شده می توانند فُرم و تقارن سینه ها بعد از ایمپلنت سینه پس از سرطان را نیز تغییر بدهند.

ایمپلنت ها معمولا در زیر عضله اصلی سینه جاگذاری می شوند. بعضی از خانم ها ممکن است با حرکت عضله سینه، حرکت قابل توجه ایمپلنت یا احساس ناراحتی را تجربه کنند. یک عمل جراحی ثانویه می تواند برای جاگذاری ایمپلنت در جلوی عضله سینه انجام شود.

نتیجه ای که از ایمپلنت سینه پس از سرطان می گیرید، تا حدود زیادی به این بستگی دارد که عمل ماستکتومی روی یک سینه اجرا شده باشد یا هر دو سینه. ضمناً شکل و حجم ایمپلنت نیز تاثیر گذار است.

بهترین زمان برای ایمپلنت سینه پس از سرطان چه زمانی است؟

زمان ترمیم سینه یا ایمپلمت سینه پس از سرطان به گسترش بیماری سرطان سینه و نوع عمل اجرا شده برای بیمار و همچنین نیاز یا عدم نیاز بیمار به انجام درمان های اضافی مانند رادیوتراپی بستگی دارد. مثلا در بیماری که تمام سینه اش برداشته شده و غدد لنفاوی زیر بغل نیز درگیر بوده اند، پس از عمل نیاز به رادیوتراپی یا پرتو درمانی است، لذا ترجیح داده می شود که ابتدا درمان ها به طور کامل انجام شود و پس از مدتی که اثرات اشعه روی پوست از بین رفت، باز سازی پستان یا ایمپلنت سینه پس از سرطان صورت بگیرد.

آیا بازسازی سینه یا ایمپلنت سینه در خانم هایی که سال ها از عمل ماستکتومی شان می گذرد نیز قابل انجام است؟

بله، بسکمک از بیماران در ابتدا که مبتلا به سرطان سینه می شوند، به دلیل هراس از بیماری و افسردگی ناشی از آن به بازسازی فکر نمی کنند، ولی پس از مدتی که سلامتی کامل خود را باز می یابند و احساس می کنند که به زندگی طبیعی برگشته اند، به فکر بازسازی می افتند. در این زمان نیز امکان ایمپلنت سینه پس از سرطان وجود دارد.

چند باور اشتباه در مورد ایمپلنت سینه پس از سرطان

باور اشتباه:

عمل بازسازی سینه یا ایمپلنت سینه پس از سرطان عملی است که فقط یک بار باید انجام شود

واقعیت:

ممکن است برای رسیدن به نتیجه ای دلخواه و ایده آل به چند عمل جراحی نیاز داشته باشید. جراح پلاستیک بعد از ماستکتومی، با برداشتن عضله ای در سینه که طی ماستکتومی برداشته نشده، و انتقال آن مستقیما به زیر پوست، بافت سینه را بازسازی می نماید. سپس یک ایمپلنت سینه زیر این عضله قرار داده می شود. بافت یک سینه طبیعی، روی عضله واقع شده است.

اولین عمل جراحی می تواند ماستکتومی و جاگذاری تیشو اکسپندر در زیر عضلات سینه باشد. سپس، پوست و عضله بیمار طی چند مرحله کشیده می شود تا جای خالی برای ایمپلنت باز شود. اکسپندرها، کیسه هایی بادکنک مانند هستند که تدریجا باز و بزرگ می شوند تا به سایز مورد نظر برای بازسازی سینه برسند. عمل جراحی ثانویه شامل برداشتن اکسپندر ها و قرار دادن ایمپلنت سینه می شود. عمل جراحی سوم نیز شامل بازسازی نوک سینه می شود. بازسازی نوک سینه زمانی است که جراح پلاستیک، با استفاده از بافتی که از بدن خودتان گرفته شده، برای سینه نوک می سازد. البته همه نیاز ندارند تمام مراحل را انجام بدهند.

باور اشتباه:

بعد از جاگذاری ایمپلنت سینه پس از سرطان، ایمپلنت دائمی خواهد بود.

واقعیت:

همه ایمپلنت ها در نهایت پاره می شوند؛ بنابراین ایمپلنت، طول عمر محدودی دارد که معمولا چیزی بین 10 تا 15 سال است. احتمال پارگی ایمپلنت تقریبا یک درصد در هر سال است، اما بعد از 10 سال، این احتمال بیشتر خواهد شد. شما می توانید انتظار داشته باشید ایمپلنت تان حدودا 10 تا 15 سال سالم باقی بماند. از آنجایی که یک زن همیشه هم نمی تواند احساس کند یا ببیند چه زمانی ایمپلنت هایش پاره شده، ممکن است هر دو سه سال یک بار به ام آر آی نیاز باشد تا هر گونه علامتی از بروز مشکل در ایمپلنت ها بررسی شود.

همیشه توصیه می شود برای بررسی و پیگیری شرایط ایمپلنت های خود به طور منظم به جراح تان مراجعه کنید. علاوه بر پارگی، احتمال بروز سایر مسائل نیز وجود دارد، مانند عفونت، انقباض کپسول، و یا حتی یک لنفومای نادر مرتبط با ایمپلنت که باید به طور دوره ای توسط جراح ارزیابی شود.

باور اشتباه:

اگر عمل بازسازی سینه یا ایمپلنت سینه پس از سرطان انجام دهید، تشخیص سرطان سینه در آینده سخت خواهد بود

واقعیت:

شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد بازسازی سینه از هر نوعی، تشخیص سرطان را با اختلال روبرو می نماید. بیماران باید طی سال های باقی عمر خود به طور پیوسته تست های تشخیصی و غربالگری را انجام بدهند، حتی اگر ماستکتومی شده باشند. ضمناً باید بدانید که بازسازی سینه یا ایمپلنت سینه پس از سرطان، مانعی بر سر راه درمان های سرطان ایجاد نمی نماید. پزشکان هرگز درمان سرطان را به خاطر بازسازی سینه به تاخیر نمی اندازند. یادتان نرود که هدف اصلی، درمان سرطان است؛ بنابراین بازسازی سینه هرگز نباید به به درمان سرطان الویت داشته باشد.

باور اشتباه:

هر خانمی کاندید ایمپلنت سینه پس از سرطان نمی تواند باشد

واقعیت:

فرقی نمی نماید در چه مرحله ای هستید: طی کورس های درمانی تان یا اینکه درمان را به خاتمه رسانده اید، بیشتر خانم ها کاندید بازسازی سینه یا ایمپلنت سینه پس از سرطان هستند. حتی اگر شما برای عمل بازسازی سینه آمادگی نداشته باشید، باز هم باید جهت بررسی گزینه هایی که دارید به جراح پلاستیک مراجعه کنید. ایمپلنت سینه پس از سرطان یا بازسازی سینه می تواند همزمان با ماستکتومی یا با تاخیر بعد از عمل انجام شود. بازسازی سینه یا ایمپلنت سینه پس از سرطان، بخشی از فرایند درمان است.

باور اشتباه:

ایمپلنت سینه پس از سرطان، تنها راه بازسازی سینه است

واقعیت:

هر چند بیشتر خانم ها واجد شرایط برای ایمپلنت سینه پس از سرطان هستند تا سینه را بازسازی کنند، اما روش های دیگری نیز وجود دارد. علاوه بر ایمپلنت سینه پس از سرطان، راه دیگر، برداشتن بافت از قسمتی دیگر از بدن، مثلا شکم، باسن و یا کمر و استفاده از آن برای ساختن سینه ای جدید است. راه های گوناگونی برای بازسازی سینه وجود دارد که هر یک طول مدت جراحی، طول مدت ریکاوری و نتیجه خاص خود را دارند؛ بنابراین بیمار باید در مورد مناسب ترین راه بازسازی سینه پس از سرطان با پزشک مشورت نماید.

دوره نقاهت بعد از بازسازی یا ایمپلنت سینه پس از سرطان چگونه است؟

دوره بازسازی سینه بعد از عمل برداشتن سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما به طور کلی، فرد باید بعد از انجام جراحی چند روزی را در بیمارستان سپری کند. افرادی که جراحی ترمیمی را از طریق روش برداشت بافت انجام داده اند، دوره نقاهت طولانی تری را باید سپری کنند.

فرد تا 2 ماه بعد از انجام جراحی قادر به انجام فعالیت های روزانه و معمولی نخواهد بود. بعد از این مدت نیز فرد موارد زیر را تجربه خواهد کرد:

خستگی

درد، کبودی، تورم یا درد در سینه ها و محلی که از آن جراح در طی عمل جراحی فلپ پوستی مانند شکم، کمر یا باسن، بافت مورد نیاز را برداشته است.

محدودیت در حرکت، مانند بالا بردن بازو ها

فرد به دنبال عمل جراحی بعد از عمل برداشتن پستان به احتمال زیاد به بخیه و لوله تخلیه نیاز دارد.

در دوره بهبودی اولیه، پزشک احتمالا تعدادی داروی تسکین دهنده درد تجویز می نماید که باید به صورت منظم استفاده شود. علاوه بر این، برای فرم دهی به سینه ها فرد باید تا مدت زمان مشخصی از یک سینه بند مخصوص استفاده کند.

خطرات و عوارض بازسازی یا ایمپلنت سینه بعد از عمل ماستکتومی

مانند سایر عمل های جراحی، جراحی بازسازی سینه نیز بعد از عمل سرطان سینه زنان بدون عوارض نخواهد بود. خصوصا اگر توسط یک پزشک حاذق انجام نشود:

  • خونریزی یا لخته شدن خون
  • عفونت
  • عوارض ناشی از بیهوشی
  • تجمع مایعات در پستان یا محل اهداکننده بافت (برای جراحی فلپ پوست)
  • عدم وجود حس در محل درمان

یکی از جراحی های ترمیمی که بعد از بازسازی سینه بعد از سرطان و عمل ماستکتومی انجام می شود، تزریق چربی به سینه است. خصوصا اگر در حین جراحی، تعدادی حفره و فضای خالی ایجاد شده باشد. تزریق چربی احتمالا به صورت متوالی و در چندین جلسه انجام می شود؛ چرا که چربی تزریق شده از بدن خود فرد بوده و ممکن است مقدار اندکی از آن جذب بدن شخص شود.

منابع: brighamandwomens ، health.clevelandclinic ، pennmedicine

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: برترین ها
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1717

به "ایمپلنت سینه پس از سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمپلنت سینه پس از سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید