تحقیقات بازار به وسیله تحلیل و رصد شبکه های اجتماعی

به گزارش یزد بلاگ، از گذشته تا به کنون، تحقیقات بازار (Market research) اغلب به این دلیل انجام می گردد که صاحبان برندها بدانند که تصمیمات استراتژیک آن ها برای فروش بیش تر تا چه اندازه به دور از احساس و غریزه بوده و بر مبنای واقعیت اجرا شده است.

تحقیقات بازار به وسیله تحلیل و رصد شبکه های اجتماعی

پیش تر، برنامه ریزی ها برای انجام این تحقیقات به این شکل بود که افرادی را مامور می کردند که به سراغ جامعۀ هدف آن ها رفته و از انواع نظر سنجی ها و آزمایش های روان شناسی برای رسیدن به پاسخ سوالات خود استفاده می کردند؛ طولانی بودن این فرآیند، می توانست این خطر را داشته باشد که نتایج بدست آمده، منقضی شوند.

تحقیقات بازار به روش سنتی یا مدرن

هر روش تحقیق، نقاط ضعف و قوت خود را دارد. بعضی از انواع روش های سنتی، پرهزینه، زمان بر و انعطاف ناپذیرند. بعضی دیگر بر مبنای شاخص های کیفی بوده و خروجی آن ها داده های خام و غیر قابل اندازه گیری است که امکان تصمیم گیری را با مشکل روبرو می نماید. امروزه صاحبان امر در کسب و کارها به این نتیجه رسیده اند که استفاده از داده های رسانه های اجتماعی و تحلیل آن ها، هم مقرون به صرفه و سریع بوده و هم ابزاری مناسب برای بدست آوردن دیدگاه مشتریان، تصویر برند و تحلیل رقباست تا بتوانند فروش بیشتر محصولات برند را شاهد باشند.

از مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی برای تحقیقات بازار می توان به این موارد اشاره نمود:

  • داده های بدست آمده از آن، از بستر جامعه بیرون میایند و دقیقا همان عباراتی هستند که در طی روز بین مردم در جریان است و دیدگاه های لحظه ای آن ها را بیان می نماید.
  • تجزیه و تحلیل این داده ها سریع تر انجام می گردد و به نیروی انسانی کم تری برای این فرآیند احتیاج است.
  • اندازۀ جامعه هدف نمونه می تواند بسیار عظیم باشد و داده های بیش تری را در اختیار تحلیل گران قرار دهد
  • روشی بسیار ارزان تر از سایر روش های سنتی تحقیقات بازار است.

از کجا آغاز کنیم؟

مسأله ای که در استفاده از شبکه های اجتماعی برای market research وجود دارد، حضور پررنگ مردم و برندهای کوچک و عظیم در تمام این کانال ها با نرخ تعامل بالا بوده که جمع آوری، آنالیز و تحلیل این حجم از داده را تبدیل به عظیم ترین دغدغۀ بیزینس ها نموده است و به دنبال راه حلی برای مدیریت آن هستند. تصور کنید در کار فراوری مواد لبنی هستید و قرار است وارد زیر شاخۀ بستنی شوید و ضروری است بدانید چه طعمی هوادار بیش تری دارد؛ حجم بسیار زیادی از داده در خصوص این بخش وجود دارد که باید در تحقیقات بازار شما مورد آنالیز قرار گیرد که بدون استفاده از ابزار تجمیعی و تحلیلی داده، تمام این فرآیند دچار پیچیدگی های خاصی می گردد. زلکا، به عنوان یک پلتفرم رصد، پایش و تحلیل شبکه های اجتماعی تمام داده های موجود در حوزۀ کاری شما در رسانه های اجتماعی را پایش، جمع آوری و تحلیل می نماید و به صورت گزارش های کمی و کیفی در اختیار شما می گذارد.

برای درک چگونگی انجام این روش، در ادامه به راهکارهای Zelkaamoon در تحقیقات بازار به وسیله سوشال مدیا نگاهی می اندازیم:

1. مقایسۀ توجه جامعه به موضوعات مختلف

شما به عنوان مدیر فروش می توانید با تحلیل داده های موجود در شبکه های اجتماعی، سلیقه و ذائقۀ مردم را تشخیص داده و استراتژی کمپین های تبلیغاتی، فراوری و فروش محصولات برند را تدوین کنید. برای روشن تر شدن موضوع به یاری بستر داده کاوی زلکا، ذائقۀ مردم نسبت به طعم ها و انواع بستنی را بدست آورده ایم که در شکل زیر مشاهده می کنید.

شکل شماره 1: شناخت مخاطبان به وسیله تحلیل شبکه های اجتماعی

تحلیل به صورت عمیق تر نیز می تواند انجام گردد؛ بطور مثال می توانیم ببینیم خانم ها و آقایان بیشتر از چه طعم هایی صحبت نموده اند تا بتوانیم تبلیغات هر کدام از محصولات را هدفمندتر انجام دهیم.

شکل شماره 2: شناخت عمیق مخاطبان برای تبلیغات هدفمند

2. برند شما را با چه صفات و کلماتی می شناسند؟

آیا می دانید مردم در هنگام نام بردن از برند شما بیشتر از چه کلمات و صفاتی استفاده می نمایند؟ با تحلیلی که در شبکه های اجتماعی در خصوص خدمات یا محصول خود انجام می دهید، می توانید زبانی را که با آن مشتری ها در خصوص ارزش برند شما صحبت می نمایند، یاد بگیرید و بدانید مردم از چه ادبیات و صفت هایی برای توصیف محصولات برند شما استفاده می نمایند و کدام دسته از محصولات، موزیک ها و واژه ها در کنار برند شما قرار می گیرند.

3. دنبال کردن روندهای روزانه (trends) در شبکه های اجتماعی برای بدست آوردن دیدگاه لحظه ای مخاطب

می دانیم که می توان از بیش تر پلتفرم های شبکه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام اطلاعات قابل توجهی را برای تحلیل رشد ترندها به دست آورد. با جستجوی جدیدترین پست ها و هشتگ های محبوب، متوجه می شوید که مردم در لحظه در خصوص چه چیزی صحبت می نمایند. یکی از انواع مثال ها جستجوی هشتگ ها در توییتر است. با آنالیز تعدادی از هشتگ های مربوط به برند، صنعت و یا محصول، می توانید خط فکری و عبارت های کلیدی مشتری و رقبای خود را دنبال کنید.

همان طور که پیش تر گفتیم، حجم داده های احتیاج به آنالیز یک صنعت بسیار زیاد بوده و فرآیند تحقیق را کند می نماید. زلکا با پیش بینی این احتیاج، ابزار دنیا نما را در کنار ابزارهای دیگر طراحی نموده است که در هر لحظه هشتگ ها و روندهای داغ یک یا چند حوزه را در هر کدام از رسانه های اجتماعی نمایش می دهد. یعنی شما دقیقاً می دانید که برای مثال در بازۀ زمانی یک ساعت گذشته در سرتاسر کشور، افراد، رقبا و رسانه ها در خصوص چه مسأله ای در حال مصاحبه هستند و خط فکری آن ها را دنبال کنید.

شکل شماره 3: تحلیل ترندهای دوره ای

تجزیه و تحلیل های این چنینی در زلکامون می تواند به برند ها یاری کند که بدانند مردم در هر لحظه در خصوص آن ها چه می گویند و محصول و خدمات آن ها با کدام دسته از محصولات بیش ترین میزان ارتباط را دارد و این مسأله می تواند همه چیز از استراتژی فروش گرفته تا بازاریابی و تبلیغات برند را تحت تأثیر قرار دهد.

نویسنده: پریسا نوروزی

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2004

به "تحقیقات بازار به وسیله تحلیل و رصد شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات بازار به وسیله تحلیل و رصد شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید