جهانگیری: تونل های بهشت آباد و کوهرنگ3 قطعاً اجرایی می شوند، باید به مرکز ایران آب منتقل کنیم

به گزارش یزد بلاگ، معاون اول رییس جمهور گفت: در شش ماه ابتدای سال جاری(1395) سیستم بانکی کشور 233 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کرده است.

جهانگیری: تونل های بهشت آباد و کوهرنگ3 قطعاً اجرایی می شوند، باید به مرکز ایران آب منتقل کنیم

به گزارش خبرنگاران از اصفهان، اسحاق دنیاگیری در جلسه اقتصاد مقاومتی استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان استان مهم و تأثیرگذار ایران است. استان اقتصادی اصلی کشور است که هم صنعت، هم کشاورزی و هم گردشگری را در کنار فرهنگ به کشور ارائه می کند. در این استان فرهنگ کشور، سابقه تاریخی، آثارهای متعدد و نخبگان فرهنگی و هنری یکجا جمع هستند.

وی با بیان اینکه اصفهان قطب اصلی فرهنگ کشور است، ادامه داد: برترین دانشگاه های کشور در این استان قرار دارند و همه پتانسیل ها و ظرفیت های توسعه در این استان جمع هستند. البته محدودیت هایی هم در بخش توسعه اصفهان وجود دارد که مهم ترین این محدودیت ها آب و مسائل زیست محیطی است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بخش وسیعی از حمل و نقل کشور بر دوش اصفهان است و همه دولت مصمم هستند که استان اصفهان راستا رو به رشد و توسعه خود را با سرعت بیشتری پیش ببرد و توسعه اصفهان کند نشود. متخصصان، صاحب نظران و شخصیت های مهمی در حال بررسی چالش های کشور و اصفهان هستند و می خواهند با یک نسخه مناسب مسائل این استان را درمان کنند. البته در کشور ما چالش های متعددی وجود دارد اما ما همه وقت خود را گذاشته ایم که با سیاست گذاری درست این چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم.

دنیاگیری تأکید کرد: امروز در سیاست خارجه در تعامل جدی با دنیا هستیم و از ظرفیت های دنیا در جهت رشد و توسعه کشور استفاده می کنیم. در واقع از بازارهای دنیا بهره می گیریم. منابع مورد نیاز کشور را از بازارهای بین المللی تأمین می کنیم و می دانیم که این کشور برای توسعه نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

وی افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی مجموع سیاست ها و نقشه راه برای عبور از تنگناهایی است که پیش روی ماست و در بخش اشتغال و بیکاری میلیون ها تحصیل کرده بیکار در این کشور وجود دارد. ما باید ظرفیت دانشگاهی کشور را به سمت منابع اشتغال زا سوق دهیم تا دانشگاه های ما تبدیل به مراکز کارآفرینی شوند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صدها میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است تا اشتغال برای این کشور فراهم شود، افزود: ما در بخش دولت با محدودیت های جدی روبرو هستیم. در سال جاری و پس از به نتیجه رسیدن برجام، فروش نفت ما به بالای 2 میلیون بشکه در روز رسیده است و میزان اقتصادیات نیز رشد قابل توجهی داشت. با همه این رشدها ما هنوز محدودیت شدید بودجه ای داریم و حجم منابع بودجه ما فقط امور جاری کشور را می تواند اداره کند. هنر مدیریت این است که در استان ها مدیران ما با آنچه که دارند مدیریت کنند نه اینکه تا یک مسئول کشوری می بینند، از کمبودهایشان صحبت کنند و کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیرند. این نحوه اداره دیگر برای ایران جوابگو نیست؛ آن هم یک استان مهم و پرپتانسیلی مانند اصفهان که انتظار می رود در هر جلسه آن ده ها پیشنهاد کاری نه تنها برای استان که برای کشور از آن خارج شود.

دنیاگیری ادامه داد: این فقط استان اصفهان نیست که با محدودیت روبرو است. خوزستان و خراسان هم مسائل متعددی دارند. در جنوب کشور خوزستان، در شرق کشور کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مسائل متعددی دارند. ما می دانیم که در برخی از شهرهای خراسان جنوبی آب برای آشامیدن وجود ندارد. ما با این محدودیت ها باید برای یک کشور برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی با تکیه بر آنچه در داخل کشور وجود دارد پیش برویم. در شش ماهه ابتدای سال جاری 233 هزار میلیارد تومان توسط سیستم بانکی کشور وام پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد رشد داشته است. این در حالی است که در همین زمان یک عده در بوق و کرنا کرده اند که سیستم بانکی ورشکسته است که این آمار نشان می دهد که این طور نیست. ما در صادرات غیرنفتی هم در سال گذشته و شش ماهه ابتدای سال جاری نسبت به واردات پیشی گرفته ایم. ما نشان داده ایم که می توانیم بدون صادرات نفت کشور را اداره کنیم. ما در سال های گذشته 6.5 میلیون تن گندم وارد می کردیم اما در سال جاری 3 میلیون تن گندم مازاد هم در کشور وجود دارد. ما سال های گذشته همواره عزای کمبود گندم می گرفتیم و سیلوهایمان برای چند ماه یا چند روز گندم داشت اما امروز نه تنها سیلوهای گندم پر هستند، بلکه برای بیش از یک سال گندم ذخیره داریم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در جلسه هیأت دولت در مورد اصفهان و آب آن بسیار صحبت شد، گفت: این که این استان در دوره طولانی خشکسالی قرار گرفته است بر کسی پوشیده نیست و قطعاً آب باید با اولویت مناسب توزیع شود و قطعاً هیچ کشاورزی نمی گوید که آب شرب مردم را بدهید تا من کشاورزی کنم. تصمیم مصمم ما این است که دغدغه آب را رفع کنیم. ما بی شک به منطقه مرکزی ایران باید آب منتقل کنیم. چه از خلیج فارس و چه از جاهای دیگر. بدترین شرایط آبی را امروز خوزستان دارد که اگر مسائل آبی خوزستان باز شود همه به این نقطه نظر می رسند که اولویت آبی کشور برای خوزستان باشد. ما روی کشاورزان این منطقه حساس هستیم. تونل های بهشت آباد و کوهرنگ3 قطعاً اجرایی می شوند و حتماً از ابتدا تا انتهای زاینده رود نظارت جدی صورت می گیرد. سیستم هوشمند و کنترل هوشمند روی تمام مجاری آب بر زاینده رود نصب می شود و شورای عالی آب، 9 بند خود را قطعاً اجرایی می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما کانال های توسعه ای استان اصفهان را دیده ایم و می دانیم که باید توسعه اصفهان از کمترین اتکای به آب برخوردار باشد به همین دلیل به دنبال طرح های کشاورزی به شکل گلخانه ای هستیم و وزیر کشاورزی را مسئول این پیگیری قرار داده ایم.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 498

به "جهانگیری: تونل های بهشت آباد و کوهرنگ3 قطعاً اجرایی می شوند، باید به مرکز ایران آب منتقل کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانگیری: تونل های بهشت آباد و کوهرنگ3 قطعاً اجرایی می شوند، باید به مرکز ایران آب منتقل کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید