حذف فورتنایت از اپ استور و گوگل پلی استور

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران: کمتر بازی ای در این سال ها توانسته به پای موفقیت های بازی فورتنایت (Fortnite) اثر اپیک گیمز (Epic Games) برسد؛ بازی ای که روی پلتفرم های متعددی در دسترس علاقمندان قرار گرفته، از جمله سیستم عامل های اندروید و iOS، ولی به تازگی اتفاق عجیبی اتفاق افتاده و فورتنایت از فروشگاه های معروف هر دو سیستم عامل موبایلی حذف شده است.

حذف فورتنایت از اپ استور و گوگل پلی استور

داستان از آنجایی شروع شد که روز گذشته اپیک گیمز یک سرور جانبی برای فورتنایت ارائه کرد تا کاربران بتوانند سیستم پرداخت اپل و گوگل را در iOS و اندروید دور بزنند. این به وسیله انتخاب سیستم پرداخت اپیک برای تمام خرید های درون برنامه ای ممکن می گردد. ایجاد راه میانبر به اپیک اجازه می دهد تا دیگر نیازی به تحویل 30درصد از درآمد خود به اپل و گوگل نداشته باشد. برای جذب کاربران حتی اپیک پیشنهاد تخفیف 20درصدی برای سیستم پرداخت خود نیز ارائه نموده بود.

حذف فورتنایت از اپ استور

اگر برای شما سوال است که چرا بقیه توسعه دهندگان از چنین تکنیکی استفاده نمی نمایند، باید گوییم که این حرکت در تضاد با سیاست های فروشگاه های اپل و گوگل است. اپل مدت کوتاهی پیش از کشف این حرکت اپیک، بازی فورتنایت را از اپ استور حذف کرد و بیان کرد که تصمیم اپیک خلاف دستورالعمل های این فروشگاه است.

به نظر می رسد که این دقیقاً همان واکنشی بود که اپیک گیمز انتظارش را داشت، چراکه کمی بعد آنها اعلام کردند از اپل شکایت می نمایند. آنها مدعی شده اند که اپل با سیستم خرید برنامه ها و درون برنامه ای خود که کاربران مجبور به استفاده از آن هستند، فضای ضدرقابتی و انحصارگرایی ایجاد نموده است. علاوه براین، اپل برای هر معامله ای که به وسیله این سیستم پرداخت انجام گردد، 30 درصد دریافت می نماید. اپیک معتقد است که این رفتار هم به مشتری و هم به توسعه دهنده ضرر می زند.

جالب است بدانید که اپیک در این شکایت به دنبال جبران خسارت اقتصادی برای ضررهای متحمل شده خود نیست، بلکه آنها فقط از دادگاه درخواست نموده اند تا به این رفتار انحصارطلبانه اپل در مارکت iOS خاتمه دهد. در این دادخواست همچنین به سیستم پرداخت جدید اپیک و اقدام اپل (حذف بازی از اپ استور) در واکنش به این سیستم نیز اشاره شده است. این نشان می دهد که اضافه کردن سیستم پرداخت اپیک دقیقاً بخشی از برنامه بود، زیرا آنها می دانستند چه اتفاقی خواهد افتاد و برای آن برنامه ریزی نموده بودند.

اپیک همچنین در شکایت خود به مایکروسافت و فیسبوک نیز اشاره نموده، شرکت های عظیم دیگری که بر سر همین موضوع با اپل جنگیده اند. پلتفرم بازی xCloud مایکروسافت و برنامه Facebook Gaming به دلایل مشابه اجازه حضور در اپ استور را ندارند و این تنها نمونه های کوچکی از لیست بلند بالای اپیک گیمز است.

گوگل هم بازی فورتنایت را از پلی استور حذف کرد!

چند ساعت پس از ماجرا اپل و اپیک، حالا گوگل هم بازی فورتنایت را از مارکت Google Play Store حذف نموده است و طبیعتاً دلیل آن سیستم پرداخت جدیدی است که برای دور زدن گوگل در این بازی ایجاد شد. این شرکت در بیانیه ای در واکنش به این موضوع گفته است:

برای توسعه دهندگانی که تصمیم می گیرند از فروشگاه پلی استور استفاده نمایند، ما سیاست های منسجمی داریم که برای توسعه دهندگان منصفانه بوده و فروشگاه را برای کاربران امن نگه می دارد. درحالیکه فورتنایت همچنان در اندروید باقی میماند، ما نمی توانیم آن را در پلی استور نگه داریم، چراکه سیاست های ما را نقض نموده است. ما از شانسی برای مصاحبه با اپیک و بازگشت فورتنایت به گوگل پلی استقبال خواهیم کرد.

جالب خواهد بود که ببینیم اوضاع در ادامه به چه صورت ادامه پیدا خواهد نمود. گوگل و به خصوص اپل در طول این سال ها قوانین سفت و سختی پیرامون این موضوع داشته اند. اپل در ابتدا به دلایلی مانند تأمین امنیت و در ادامه رشد سرویس های خود دست به چنین اقدامی زده است. در حالیکه این شرکت به رشد خود ادامه می دهد، مانعی برای رشد توسعه دهندگان دیگر می گردد و این به طور واضح رفتار ضدرقابتی است.

حالا باید منتظر ماند و دید که دادگاه در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت و آیا انحصار اپل در نهایت به خاتمه خواهد رسید یا خیر.

شکایت از گوگل پس از اپل

درست چند ساعت پس از آنکه فورتنایت از گوگل پلی استور هم حذف شد، اپیک مشابه اقدام خود در مقابل اپل، با گوگل رفتار کرد و شکایتی علیه این غول عظیم دنیای فناوری در دادگاه تنظیم کرد. اپیک به دلیل نقص موارد ضد انحصار از گوگل شکایت نموده است. این شرکت ادعا نموده که محدودیت های پرداخت گوگل در فروشگاه خود یک رفتار انحصارطلبانه است و نقض قانون به حساب می آید.

جالب است بدانید که بازی فورتنایت به دلیل عدم تمایل اپیک به کمیسیون 30درصدی گوگل، برای سال ها در فروشگاه های اندرویدی غیر از پلی استور ارائه شده بود. اپیک و گوگل به تازگی بر سر ارائه این بازی در پلی استور به توافق رسیده بودند. حالا یک بار دیگر این بازی در این فروشگاه غایب خواهد بود.

این اولین بار نیست که حواشی ای پیرامون مسائل اقتصادی برای اپیک گیمز شکل می گیرد و تیم سویینی، مدیرعامل شرکت پیش از این هم به صحبت در این زمینه پرداخته و حتی یکی از مهم ترین دلایل راه اندازی فروشگاه اپیک گیمز نیز همین قضیه بود؛ فروشگاهی که درصد کمتری از فروش بازی ها را نسبت به فروشگاه هایی چون استیم به خود اختصاص می دهد.

در خصوص سیستم جدید فورتنایت هم اپیک اقدام به ارائه V-Buckهای بازی خود به قیمت هشت دلار در کنار 10 دلار نموده بود که درنهایت به دلیل اضافه شدن شیوه پرداخت درون برنامه ای خارج از اکوسیستم اپل و گوگل، باعث نارضایتی اپل و گوگل بابت دور زدن قوانین آن ها شد.

کاربران اندروید که منبع باز است، هنوز می توانند این بازی را با اپلیکیشن نصاب اپیک گیمز و یا از فروشگاه اپ سامسونگ نصب نمایند اما بازیکنان تازه واردی که اپل استفاده می نمایند هیچ راهی برای نصب این بازی ندارند. برای همین کارزار اپیک گیمز به ویژه اپل را هدف گرفته است.

ویدیویی که اپیک گیمز جهت اعتراض به حذف فورتنایت از اپ استور منتشر نموده است:

اپیک گیمز همچنین ویدیویی را با شعار به جنگ بپیوندید و از تبدیل شدن سال 2020 به 1984 جلوگیری کنید منتشر نموده است که به وضوح تریلر سال 1984 اپل را به سخره می گیرد. این تریلر بازیکنان را به نبرد با اپ استور می برد و بازیکنان را به استفاده از هشتگ #FreeFortnite دعوت می نماید. در ادامه می توانید این تریلر را تماشا کنید:

منبع: سخت افزار و دیجیاتو

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: برترین ها
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2275

به "حذف فورتنایت از اپ استور و گوگل پلی استور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف فورتنایت از اپ استور و گوگل پلی استور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید