حشرات و کرم های شبتاب به اسم جاذبه گردشگری!

به گزارش یزد بلاگ، شبتاب بله درست حدس زدید، این نورهای آبی و سبزی که بر سقف غار برای شما چشمک می زنند چیزی جز مشتی گونه ای نادر و کمیاب از کرم نیستند! این موجودات کوچک که با نام آراکنوکامپا لومینوزا شناخته شده اند در مکان های تاریک و مرطوب زندگی می نمایند و با فراوری نور شکار و قربانی را فریفته و به سمت خود جذب می نمایند. نوری که از کرم ها بیرون می زد آدم را به یاد پژواک نور عینک و یا آسمانی پر از ستاره می اندازد. نکته جالب آن که این موجودات فقط به خاطر نوری که از خود فراوری می نمایند توجه انسان را به خود جلب نکرده اند بلکه دلیل اصلی میکروارگانیسم بودن آنها است.

حشرات و کرم های شبتاب به اسم جاذبه گردشگری!

مکان اصلی و در حقیقت زیستگاه این کرم های شبتاب در غارهای وایتومو (Waitomo Caves) واقع در کشور نیوزیلند است. گردشگران برای تماشا این کرم ها یک سفر آبی از طریق قایق را سپری می نمایند و در میانه راه بعلاوه با حشراتی روبه رو می شوند که آنها هم در شب می درخشند. بدون شک غارهای وایتومو را باید در لیست مکان هایی قرار داد که حتما باید قبل از مرگ دید. با مجله خبرنگاران همراه باشید.

این جا است که خیلی سخت می گردد جلوی وسوسه چنین سفری مقاومت کرد و آن را نادیده گرفت؛ هر چند کشوری مثل نیوزیلند در آن سوی دنیا واقع شده است و برای رسیدن به آن مکان باید کلی پول بلیت هواپیما داد. پس بنابراین چاره ای به جز این نمی ماند که به تماشای آنها در عکس بسنده کنیم.

شاید هم نه! یعنی اصلا نیازی نباشد که برای تماشا این کرم های نورانی شبتاب از این سر دنیا به آن سر دنیا سفر کرد چون از قرار معلوم در بعضی از دیگر نقاط دنیا از این قبیل جانوران زندگی می نمایند و می توان با هزینه به مراتب کمتر به تماشای آنها رفت. برای مثال در بعضی از منطقه ها ایالات متحده آمریکا مانند فرانکین کانتی و آلاباما کرم ها و بعضی حشرات نورانی پیدا می شوند. به طور دقیق اگر بخواهیم نام ببریم می توان به پارک ملی دیسمالز کانیون (Dismals Canyon) در آلاباما اشاره نمود که در آن جا موجوداتی حشره مانند زیست می نمایند به نام اورفلیا فولتونی (Orfelia fultoni) که اگر چه کمتر شناخته شده اند اما از نظر زیبایی و نورافشانی از آراکنوکامپا لومینوزاها چیزی کم ندارند.

محوطه ای که حشرات اورفلیا فولتونی در آن زندگی می نمایند از جمله محوطه هایی است که هنوز بسیاری از منطقه ها آن بکر و دست نخورده است و از این رو کرم های شبتابی در آن جا یافت می شوند که از نوع نادر و کمیاب هستند و درست مانند بومیان نیوزیلند، تنها بومیان پارک ملی دیسمالز کانیون قادر به شناسایی زیستگاه های آنها هستند. گفته می گردد که بومیان این پارک شب هایی که آسمان مهتابی نیست و همه جا تاریک است با استفاده از نور این نوع از کرم ها و حشران شبتاب راه خود را در دل تاریکی پیدا می نمایند و حتی حکم راهنما برای گردشگران هستند.

شم هم اگر قدری کنجکاو باشید شاید بتوانید در منطقه ای که زندگی می کنید از این دست حشرات و کرم ها پیدا کنید و دیگر نیازی به مسافرت خارج از کشور و سفر هوایی 15 ساعته نداشته باشید؛ اگرچه هیچ چیز نمی تواند جای گشت وگذار را در زندگی انسان بگیرد.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4350

به "حشرات و کرم های شبتاب به اسم جاذبه گردشگری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حشرات و کرم های شبتاب به اسم جاذبه گردشگری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید