خبرنگاران 50 هزار هکتار از رویشگاه های گیاهان دارویی در استان مرکزی قرق شد

به گزارش یزد بلاگ، اراک - خبرنگاران - رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: 50 هزار هکتار از عرصه های طبیعی رویشگاه های گیاهان دارویی و صنعتی این استان قرق شد و عملیات حفاظتی در این عرصه ها کلید خورد.

خبرنگاران 50 هزار هکتار از رویشگاه های گیاهان دارویی در استان مرکزی قرق شد

قربانعلی فتحی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این عرصه ها در شهرستان های خمین، تفرش، زرندیه و خنداب قرار دارند و در چند سال اخیر بیشترین برداشت غیر مجاز گیاهان مرتعی و دارویی از آن ها انجام شده است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: عملیات حفاظت و قرق این عرصه ها از سوی 9 قرقبانان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در دست انجام است و تا ابتدای فصل تابستان ادامه می یابد.

فتحی گفت: با اجرای این طرح ضمن حفظ گونه های ارزشمند گیاهی ، به گونه های گیاهی صنعتی و دارویی فرصت داده می شود از مرحله رویشی به مرحله زایشی وارد شده و با تولید بذر زمینه تکثیر طبیعی و افزایش این گیاهان فراهم شود.

استان مرکزی به دلیل قرار دریافت در زاویه برخورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی بوده و این مهم موجب تنوع گیاهی بالایی در نقاط مختلف استان شده است.

یک هزار و 200 گونه گیاهی بر اساس مدارک و اسناد مکتوب علمی تا به امروز در استان شناسایی و جمع آوری شده که بیش از 230 گونه گیاهی دارای جنبه دارویی و صنعتی است و به عنوان منابع و ذخائر ژنتیکی گیاهی استان محسوب می شود.

هرسال با فرار رسیدن فصل بهار و رویش گونه های گیاهی مرتعی برداشت غیر اصولی و غیر مجاز از گیاهان صنعتی ،دارویی و خوراکی استان مرکزی آغاز می شود که این نوع برداشت بیشتر وقت ها درسطح وسیع و در موارد متعدد توسط افراد غیر بومی از سایر استان ها انجام می گیرد.

استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1161

به "خبرنگاران 50 هزار هکتار از رویشگاه های گیاهان دارویی در استان مرکزی قرق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 50 هزار هکتار از رویشگاه های گیاهان دارویی در استان مرکزی قرق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید