دیپ مایند گوگل مسئله 50 ساله تاشدگی پروتئین ها را حل کرد: تحولی در درمان بیماری ها

به گزارش یزد بلاگ، چندین سال است که دانشمندان با مشکل تاشدگی پروتئین دست و پنجه نرم می نمایند. پژوهشگران با نگاشت تاشدگی می توانند شکل سه بعدی پروتئین هایی که باعث ابتلای افراد به بیماری های مختلف از سرطان گرفته تا کووید-19 می گردد را ایجاد نمایند.

دیپ مایند گوگل مسئله 50 ساله تاشدگی پروتئین ها را حل کرد: تحولی در درمان بیماری ها

حالا دیپ مایند گوگل ادعا نموده که پیروز به ساخت یک برنامه هوش مصنوعی به نام AlphaFold شده که می تواند این مسائل را تنها در چندین روز حل نماید. در صورتی که این AI عملکرد مناسبی داشته باشد، راهکار این مسائل چندین دهه پیش از انتظار ما از راه می رسد. طبق اعلام متخصصان، این دستاورد می تواند باعث تحولی در درمان بیماری ها گردد.

در حال حاضر نزدیک به 200 میلیون پروتئین شناسایی شده اند اما تنها از نحوه عملکرد شمار کمی از آن ها اطلاع داریم. در این میان دانشمندان برای درک نحوه کار این پروتئین ها به تکنیک های گران قیمت و زمانبر وابسته هستند. بعضی مواقع فرایند تاشدگی پروتئین چندین سال طول می کشد و هزینه تجهیزات مورداحتیاج این کار به چندین میلیون دلار می رسد.

دیپ مایند برای پروژه هوش مصنوعی خود با گروهی از دانشمندان به نام CASP14 که از سال 1994 در حال کار روی این مشکل هستند، همکاری نموده. جان مولت، مدیر این گروه از دانشمندان اعلام نموده:

پروتئین ها مولکول های بسیار پیچیده ای هستند و ساختار سه بعدی دقیق آن ها نقش حیاتی در نحوه عملکرد آن ها ایفا می نماید. از میان آن ها می توان به ساختار پروتئینی انسولین که سطح قند خون را تنظیم می نماید یا آنتی بادی ها که در مبارزه با بیماری ها به ما یاری می نمایند، اشاره نمود.

حتی کوچکترین تغییر در ساختار این مولکول ها می تواند تاثیر فاجعه باری روی سلامت ما داشته باشد، بنابراین یکی از موثرترین راه ها برای درک بیماری و کشف یک درمان جدید، مطالعه پروتئین های درگیر در آن است. ده ها هزار پروتئین انسانی و میلیاردها پروتئین در گونه های دیگر شامل باکتری ها و ویروس ها وجود دارد. با این وجود برای اطلاع از شکل تنها یکی از آن ها به تجهیزات گران قیمت و چندین سال زمان احتیاج داریم.

دیپ مایند اعلام نموده در جدیدترین آزمایش خود توانسته شکل دو سوم پروتئین ها را با دقت آزمایشگاه ها تشخیص دهد. نتایج این آزمایش ها به صورت آنلاین منتشر شده، بنابراین دانشمندان می توانند به دقت آن ها را آنالیز نمایند.

طبق اعلام محققان درگیر در این پروژه، هنوز کارهای زیادی باقی مانده که شامل درک نحوه تکثیر پروتئین ها و چگونگی تعامل آن ها با DNA می گردد. دیپ مایند می خواهد مقاله کار خود را منتشر کند تا پس از آنالیز دقیق، کارایی آن از سوی دانشمندان معین گردد.

پژوهش جدید نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند در دنیای پزشکی تغییرات زیادی ایجاد کند و حتی باعث انقلاب در این زمینه گردد. یادگیری ماشینی می تواند در آینده برای کنترل بیماری های همه گیر مانند ویروس کرونا و مقابله با آن ها به دانشمندان یاری کند

منبع: دیجیاتو

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: انتخاب
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2870

به "دیپ مایند گوگل مسئله 50 ساله تاشدگی پروتئین ها را حل کرد: تحولی در درمان بیماری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپ مایند گوگل مسئله 50 ساله تاشدگی پروتئین ها را حل کرد: تحولی در درمان بیماری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید