راهنمای سفر به خارج از کشور با خودروی شخصی

به گزارش یزد بلاگ، وقتی صحبت از سفرهای خارجی پیش می آید، اولین چیزی که به فکر خواهد رسید، بلیط هواپیما، ویزا و … می باشد. البته که در این روش شما می توانید در کوتاه ترین زمان در محل مقصد خود بوده و راحتی بیشتری را تجربه نمایید اما طبیعتا نسبت به سفر از طریق روش های دیگر گران تر خواهد بود. غیر از مسافرت با کشتی، قطار یا وسایل دیگر، یکی از ارزان ترین روش ها سفر خارجی با خودرو می باشد.

راهنمای سفر به خارج از کشور با خودروی شخصی

مسافرت با خودروی شخصی به خارج از کشور مزایا معایبی دارد. از جمله ایراداتی که می توان به آن گرفت اینکه در سفر خارجی با خودرو کشورهایی که هم مرز با ایران بوده و در فاصله ای نزدیک واقع شده باشند اندک است در حالی که شما می توانید از طریق هواپیما تا دورترین کشورهای را هم تجربه نمایید. از سوی دیگر مزیت سفر با خودروی شخصی کاهش هزینه های آن می باشد.

نکات ایمنی خودرو قبل از سفر

هر ساله همزمان با فرارسیدن تعطیلات نوروز بسیاری از خانواده های ایرانی سفر کردن را به نام بهترین تفریح انتخاب می نمایند. یکی از این روش ها سفر با خودروی شخصی می باشد که اتفاقا خانواده های ایرانی علاقه زیادی هم به آن دارند. سفرهای داخلی با خودرو که امری جا افتاده است اما در سفر خارجی با خودرو موضوع کمی متفاوت تر خواهد شد. برای اینکه افراد بتوانند خودروی خود را از کشور خارج نمایند نیاز است تا مراحلی را انجام داده و مجوزهایی دریافت نمایند. جالب است بدانید که فرایند دریافت این مجوزها نهایتا یک روزه انجام شده و می توانید به سادگی آن را دریافت نمایید. توجه کنید که برای چنین سفرهایی می بایست علاوه بر اینکه مدارک شخصی خود مانند گذرنامه را تهیه و آماده می کنید، اطلاعاتی را هم برای خودرو و راننده آن هم تهیه نمایید. بنابراین برای سفر خارجی با خودرو نیاز دارید تا گواهینامه بین المللی داشته و پلاک ترانزیتی دریافت نمایید.

کاپوتاژ کردن خودرو یا دریافت پلاک ترانزیت

اولین اقدام در مسافرت های خارجی کاپوتاژ کردن خودرو می باشد. کاپوتاژ به معنی دریافت مجوز خروج برای خودروهای شخصی است. برای انجام این کار می توانید خودتان مستقیما به گمرک مراجعه نموده و یا آن را از طریق یکی از کارگزاران گمرکی انجام دهید. در تهران، می بایست به گمرک غرب تهران که در جاده قدیم کرج واقع شده مراجعه نمایید. مراحل کاپوتاژ کردن حدود یک ساعت زمان برده و پس از آن برگه تردد بین المللی یا همان برگه کاپوتاژ به شما تحویل داده می شود. نکته مهم اینکه این برگه یک سال اعتبار داشته و پس از مدت معین باید جهت تمدید یا ابطال شدن آن اقدام نمایید. توجه نمایید که کاپوتاژ خود به خود باطل نشده و در صورتی که در زمان اعتبار آن قصد فروش خود رو را داشته باشید می بایست شخصا برای ابطال ان اقدام نمایید.

کاپوتاژ کردن خودرو یا دریافت پلاک ترانزیت

لازم است بدانید که برای کاپوتاژ کردن برای سفر خارجی با خودرو حتما می بایست خودرو و مالک آن حضور داشته باشد. علاوه بر این تمامی مدارک اعم از برگ سبز خودرو، سند کارخانه، کارت ماشین و مدارک شناسایی مالک مانند شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه هم را می بایست همراه داشته باشید. در ابتدا خودرو را بیرون از گمرک قرار داده و وارد قسمت اداری شده و از آنجا مراحل را آغاز می کنید. هر قسمت پس از اینکه کار مورد نظر خود را انجام داد شما را به بخش بعدی معرفی می نماید تا اینکه به بخش کارشناسی برسید. در این مرحله شما می بایست خودرو را به داخل مجموعه آورده تا شماره شاسی و شماره بدنه آن کنترل شود.

برگه کاپوتاژ برای خروج از کشور بوده و یک سال اعتبار دارد

پس از انجام این مراحل برگه کاپوتاژ به شما تحویل داده شده که مجوز خروج خودروی شما از کشور بوده و یک سال هم اعتبار دارد. هزینه هایی که در گمرک می بایست پرداخت نمایید شامل 50 هزار تومان در دو فیش 15 و 35 هزار تومانی می باشد (قیمت فیش ها در بهمن 97) حال شما مجوز خروج از کشور را داشته اما کافی نمی باشد و نیاز به مدارکی دیگر هم دارید.

مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

پس از دریافت برگه کاپوتاژ برای سفر خارجی با خودرو می بایست به یکی از دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه نمایید. این دفاتر می تواند نزدیک محل کار یا زندگی شما باشد. به همراه برگه کاپوتاژ، پاسپورت، گواهینامه رانندگی و 2 قطعه عکس به این دفاتر مراجعه نموده و فرم های مورد نیاز برای دریافت پلاک بین المللی و گواهینامه بین المللی را تکمیل می نمایید. مبالغی که می بایست در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پرداخت نمایید شامل 119 هزار تومان برای گواهینامه بین المللی، 110 هزار تومان برای کارت بین المللی خودرو، 56 هزار تومان برای کارت عضویت یکساله کانون جهانگردی، 360 هزار تومان برای پلاک ترانزیت و 4800 تومان برای برچست آی آر (IR) می باشد. (مبالغ مربوط به بهمن 97) انجام این مراحل در حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد.

بیمه بین المللی برای سفر خارجی با خودرو

پس از انجام مراحل فوق و دریافت مجوز خروج از کشور، پلاک ترانزیت، گواهینامه بین المللی و کارت بین المللی خودرو، لازم است تا خودرو خود را بیمه کنید. روش های بیمه کردن برای کشورهای مختلف متفاوت می باشد. برای کشور ترکیه از دو روش می توان این کار را انجام داد. یکی لب مرز و هنگام خروج از کشور که تنها گزینه آن بیمه 3 ماهه می باشد و در حدود 500 هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت. روش دیگری هم وجود داشته که با حدود 200 هزار تومان و همراه داشتن مدارک ماشین، پاسپورت و برگه کاپوتاژ می توانید به ساختمان مرکزی بیمه ایران مراجعه نمایید. نکته ای که وجود دارد اینکه بیمه صادر شده به این روش تنها 15 روز اعتبار خواهد داشت.

قوانین و هزینه های دیگر در سفر خارجی با خودرو

قوانین بیمه ای برای کشورهای مختلف تفاوت دارند. به نام مثال برای سفر خارجی با خودرو به کشور گرجستان نیازی به بیمه وجود ندارد. کشور ارمنستان فرایند دریافت بیمه را در مرز و در هنگام ورود انجام داده اما به ازای ورود و خروج ماشین هم مبلغی را (احتمالا حدود 300 تومان) دریافت می نمایند. در مورد کشور آذربایجان دقت نمایید که تنها اجازه ورود به خودروهایی را می دهد که سال تولید آن ها پس از 2014 باشند. در هنگام خروج از مرز، پس از پرداخت عوارض خروج از کشور (بهتر است قبل از رسیدن به مرز پرداخت نموده باشید) تمامی مسافران و راننده ها به همراه پاسپورت خود کنترل شده و عبور می نمایند تا مهر خروج برای آن ها زده شود. راننده خودروها پس از اینکه مهر خروج برایشان ثبت شد می بایست از ساختمان خارج شده و از طریق خودروی خود از مرز عبور نمایند. برخی نکات در مرزها متفاوت می باشد مانند اینکه در مرز گرجستان حساسیت برای داروهای کدئین بسیار بالا می باشد که بهتر است همراه نداشته باشید و یا در مرز ارمنستان تمامی وسایل می بایست از خودرو خارج شده و از طریق مسافرا از مرز عبور نماید و از طرف دیگر راننده به همراه خودروی خالی هم به طور جداگانه از مرز عبور نمایند.

نکات قابل توجه در مورد سفر خارجی با خودرو

هنگامی که برای سفر خارجی با خودرو به مرز می رسید تعداد زیادی از افراد هستند که به سمت شما خواهند آمد. گروهی از این افراد قصد دارند در ازای دریافت مبلغی پلاک ترانزیتی شما را روی پلاک ملی خودرو بچسبانند. پیشنهاد می کنیم خودتان از طریق بست های پلاستیکی (اصطلاحا بست کمربندی) این کار را انجام دهید. گروهی دیگر از افراد که معمولا در مرز ارمنستان وجود دارند کسانی هستند که قصد فروش سیم کارت را دارند اما دقت کنید به دلیل قوانین رجیستری این سیم کارت ها بعد از یک الی دو ساعت از کار خواهد افتاد. گروه سوم هم عده ای می باشند که می خواهند در ازای دریافت مبلغی مراحل انجام کارها برای عبور از مرز را انجام دهند. با توضیحات این متن احتمالا تمایل دارید که این روش های ساده را خود انجام دهید.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: گردشبان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4357

به "راهنمای سفر به خارج از کشور با خودروی شخصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به خارج از کشور با خودروی شخصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید