زالی: تهران در شرایط بسیار سختی است

به گزارش یزد بلاگ، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر تهران روز های بسیار سخت کرونایی را طی می نماید، گفت: تا کنون بیش از 93.7 درصد بیماران کرونایی که به بیمارستان مراجعه نموده اند، درمان و ترخیص شده اند.

زالی: تهران در شرایط بسیار سختی است

به گزارش فارس، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در مراسم رونمایی از اسپری کرونا سیف که به سرپرستی جلال الدین غنوی متخصص ریه بیمارستان مسیح طراحی شده، در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری اظهار کرد: بیمارستان مسیح دانشوری علاوه بر صندلی ملی برنامه های علمی و پژوهشی متعددی را اجرا نموده است که صندلی آن را به یک صندلی فراملی تبدیل نموده است.

وی اضافه نمود: بیمارستان مسیح و پژوهشکده سل و بیماری های ریوی شاهد خیزش ارزنده در حوزه های پژوهشی و علمی بوده و این مرکز نقطه ممتاز و درخشان در خدمات علمی، پژوهشی و درمانی است که به عنوان یک نقطه مرجع در مبارزه با کرونا مطرح شده است.

زالی یادآور شد: این موفقیت های پژوهشی در حالی است که همه اساتید در خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول اند، اما در کنار درمان بیماران فعالیت های پژوهشی را فراموش کردند.

وی با اشاره به شرایط این روز های تهران، اضافه نمود: در حال حاضر تهران روز های تراژیک و بسیار سخت کرونایی را طی می نماید و بیمارستان دکتر مسیح دانشوری خدمات بسیار مطلوب و با کیفیتی را در این شرایط به مردم تهران ارایه می دهد و این کوشش های علمی و پژوهشی موجب شده که این مرکز به مرجعی برای پروتکل ها و روش های درمانی کووید تبدیل گردد.

زالی اضافه نمود: امروز همچنان موضوع استفاده از ماسک و وسایل حفاظتی یک راه و استراتژی بسیار موثر و ارزان برای پیشگیری از ابتلا به کروناست.

وی ادامه داد: این در حالی است که استفاده از ماسک حتی بعد از واکسیناسیون و در شرایطی که ما با موتاسیون های ها و جهش های ویروس در سراسر دنیا رو به رو هستیم، می تواند همچنان کارآمد باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید نمود: اما با روشی که امروز از آن رونمایی کردیم، می توان ماسک های عادی را بسیار مقاوم نموده و به ماسک های مخصوص غیر فعال کننده ویروس کرونا تبدیل کنیم و می توانیم یک راه مقابله بسیار موثرتری را در پیش بگیریم.

زالی یادآور شد: با استفاده از این روش حد بالایی از فیلتراسیون را در ماسک ها شاهد خواهیم بود که این موضوع به وسیله آزمایشگاه ها و به صورت بالینی تست های لازم را انجام داده است و اتصال ویروس به ماسک و نقش این اسپری برای زدودن ویروس در مطالعات آزمایشگاهی و بالینی و همچنین مطالعاتی که از میکروسکوپ های الکترونی اجرا شده تایید شده است.

وی با اشاره به شرایط امروزه کرونا در تهران گفت: در تهران شرایط تلخی داریم و تعداد بیماران بستری ما به علت کرونا در تهران به 8 هزار و 300 تن رسیده است و برای اولین بار از شیوع کرونا تا به امروز ظرف 24 ساعت گذشته از مرز 1800 ابتلای جدید عبور کردیم.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از کوشش های تمامی کادر بهداشت و درمان تشکر و قدردانی کرد و گفت: علی رغم افزایش تعداد فوتی ها در روز های اخیر در تهران، اگر نگاهی به افزایش بستری ها بیندازیم و نسبت فوتی ها به بستری ها را اندازه بگیریم، این نسبت در حال حاضر 1.7 است که یک آمار بسیار امیدوار کننده است که به نسبت موارد بستری میزان فوت ما افزایش پیدا ننموده است.

زالی ضمن قدردانی از کوشش های علمی و شبانه روزی همه کادر درمان، گفت: از روز اول کرونا تا کنون بیش از 93.7 درصد بیماران کرونایی که به بیمارستان مراجعه نموده اند، خوشبختانه درمان و ترخیص شده اند که باید از این بابت قدردان اساتید و کادر بهداشت و درمان باشیم که برای کاهش مرگ و میر کار های بزرگی انجام دادند.

وی اضافه نمود: هنوز در دنیا درباره انتقال ویروس کرونا به وسیله ذرات هوا ابهامات زیادی وجود دارد، اما بعضی مطالعات شواهد محکمی دارند که درصد زیادی از این ذرات به وسیله هوا منتقل می گردد که دستاورد علمی امروز می تواند در این زمینه بسیار یاری کننده باشد.

زالی همچنین از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست که با توجه به اینکه امروز فناوری ساخت این محصول در دست اعضای هیات علمی دانشگاه است و خیلی از موارد کیفی را گذرانده است، برای صنعتی شدن از این محصول حمایت گردد و درباره سرمایه گذاری ها و حمایت های اقتصادی از این طرح ستاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری های لازم را انجام دهد.

وی همچنین درخواست کرد که برای صنعتی شدن سرمایه گذاری های لازم در این طرح شکل بگیرد.

زالی یادآور شد: این محصول علاوه بر ماسک می تواند بر روی تجهیزات و لباس های حفاظت فردی نیز کاربرد داشته باشد و آن ها را در برابر ورود ویروس به بدن ایمن نگاه دارد.

در ادامه این مراسم غنوی مسئول طرح پژوهشی تبدیل ماسک های جراحی و پارچه ای به ماسک هایی با قابلیت حذف ویروس کرونا، اظهار کرد: هدف ما این است که فیلتر همین ماسک های معمولی بتواند ویروس کرونا را در خود از بین ببرد و یا غیرفعال کند.

وی درباره فرآیند این طرح شرح داد: آنچه که ویروس کرونا را از سایر ویروس ها متمایز می نماید تاج ویروس یا همان پروتئین S است که هدف ما از بین بردن این نقطه از ویروس است، زیرا با از بین بردن آن عملا ویروس غیرفعال می گردد.

این متخصص ادامه داد: به همین خاطر ساختار ویروس کرونا پیاده سازی و یک ملکول بر اساس این ساختار طراحی شد تا بتواند به پروتئین S حمله نموده و ویروس را از بین ببرد.

وی ادامه داد: در واقع آغاز به طراحی ملکولی کردیم که به وسیله چسبیدن آن به روی ماسک، ویروس کرونا از بین برود.

غنوی اضافه نمود: با توجه به ضرورت سازگاری این ویروس با ساختار بدن، عوامل سازگاری مطالعه و آنالیز شد تا در صورت ورود این ویروس به بدن از راه های مختلف مسئله ای به وجود نیاید.

وی همچنین ماندگاری این ملکول بر روی ساختار ماسک را از دیگر چالش های این طرح عنوان نمود و گفت: خوشبختانه این موفقیت حاصل شد و پس از مطالعه زیست سازگاری این ملکول با بدن، پلیمر های طراحی شده روی دستگاه هایی نهاده شد که بتوان عملیات تنفس انسان را شبیه سازی کرد.

غنوی با اشاره به اندازه گیری سازگاری ملکول در دما های مختلف، و همچنین چسبندگی آن به ویروس، گفت: هربار اسپری کردن این ملکول بر روی ماسک و سایر تجهیزات حفاظتی تا 8 ساعت ماندگاری دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که این محصول به فراوری انبوه رسیده و وارد بازار گردد.

پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: پاسخگویی به احتیاج های فوری کشور در حوزه فناورانه یکی از وظایف اصلی این معاونت است که در بحران اخیر کرونا نیز این معاونت نقشه احتیاج های حال حاضر را طراحی نموده و از دستاور های آن می توان به راه اندازی خطوط متعدد ماسک که با مشارکت شرکت های دانش بنیان انجام شد اشاره نمود.

وی یکی از افتخارات این نهاد را این موضوع دانست که امروز فراوری کننده و صادر کننده تجهیزاتی مانند بایپپ، ونتیلاتور و سایر تجهیزات در حوزه درمان کرونا هستیم.

وی با اشاره به اخذ مجوز دستگاه ونتیلاتور توسط بسیاری از شرکت های دانش بنیان و صادر کردن آن به بعضی کشور های اروپایی، درباره اسپری سیف نیز اظهار کرد: باتوجه به اینکه در این طرح بحث مایکروسایکل ها برای جذب ویروس کرونا مطرح بود که یک موضوع جدید علمی است، معاونت علمی و فناوری این طرح را آنالیز کرد و به دلیل جذابیت طرح از آن حمایت کرد.

وی گفت: ملاک ما برای رونمایی از یک محصول اخذ مجوز ها از مراجع ذی صلاح است که این محصول هم مجوز های مربوطه را از وزارت بهداشت اخذ نموده و هم اخیرا پروانه فراوری آن را نیز اخذ نموده است و از این رو کاملا مورد تایید و حمایت ما خواهد بود.

صالحی اضافه نمود: در بخش تجاری سازی نیز معاونت علمی و فناوری تمام حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

علی اکبر ولایتی رییس بیمارستان دکتر مسیح دانشوری نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن قدردانی از کوشش ها و ابتکارات دکتر غنوی و تیم وی، روزآمد سازی ابتکارات را از وظایف علمی دانست.

وی همچنین با تاکید بر به روز کردن و کاربردی کردن ایده ها، به تلفات انسانی گسترده ناشی از ویروس کرونا در سراسر دنیا اشاره نمود.

ولایتی توضیح داد: ما به عنوان پیشتازان علمی باید بتوانیم سریعا به وسیله اقدامات علمی و پژوهشی انتقال این ویروس را متوقف کنیم و هیچ راهی ساده تر از استفاده از ماسک نیست.

وی اضافه نمود: با طرحی که امروز از آن رونمایی شد، می توانیم اثرگذاری ماسک ها را در پیشگیری از کرونا چندین برابر کنیم.

ولایتی اظهار امیدواری کرد این محصول به زودی با حمایت های مسئولان ذی ربط و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجاری سازی شده و به فراوری انبوه برسد و امکان استفاده از آن برای اقشار مختلف شهروندان فراهم گردد.

وی یاری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور در موضوع مستندسازی دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران را یادآور شد و گفت: تا کنون سه جلد از این دایره المعارف منتشر شده است و با تداوم حمایت های این مجموعه این دایره المعارف کامل خواهد شد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: فرارو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3894

به "زالی: تهران در شرایط بسیار سختی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زالی: تهران در شرایط بسیار سختی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید