زاوه: دفتر نیروی محرکه را تعطیل کنید آقای وزیر!

به گزارش یزد بلاگ، کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر آقای رزم حسینی می خواهد در دوران وزارت خود یادگاری شیرین برای مردم به جا بگذارد دفتر نیروی محرکه و انحصار در واردات را تعطیل و لغو کند.

زاوه: دفتر نیروی محرکه را تعطیل کنید آقای وزیر!

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، وزیر صمت با کش و قوس های فراوان بین دولت و مجلس انتخاب و راهی وزارتخانه شد. قبل از انتخاب آقای رزم حسینی دولتی ها بخش زیادی از مسائل کشور را به نبود وزیر برای وزارتخانه مهم صمت ربط می دادند، بخش خودروی کشور که به یک گره کور و مساله غیر قابل حل تبدیل شده از این موضوع مستثنی نیست، آشفتگی و گرانی خودرو بخشی از مسائلی است که به وزارت صمتی که وزیر نداشت ارتباط داده می شد. حال که آقای رزم حسینی وزیر صمت شده و تا خاتمه دولت قرار است سکان این وزارتخانه را بر عهده بگیرد سامان دهی صنعت خودروی کشور بسیار مهم است اما وزیر تازه نفس که از حذف انحصار در صنعت خودرو سازی کشور سخن به میان آورده و وعده داده که با انحصار مبارزه می نماید تا چه حد پیروز می گردد و آیا می تواند در چند ماه آخر عمر دولت تصمیماتی به نفع عموم مردم جامعه اتخاذ کند را با فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر صنعت خودروسازی در میان گذاشتیم که ببینیم بهترین حرکتی که آقای رزم حسینی می تواند رقم بزند چیست؟

فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر صنعت خودرو در مورد عمده فعالیت آقای رزم حسینی در هشت ماه باقی مانده از عمر دولت گفت : آقای رزم حسینی به عنوان وزیر صمت زمان زیادی برای انجام کارهای اصولی و زیر ساختی ندارد به این دلیل که به ثمر نشاندن فعالیت های زیرساختی احتیاجمند زمان زیادی است، لذا ساده ترین کاری که آقای رزم حسینی از همین امروز می تواند انجام دهد، تعطیلی دفتر مجوز دهی مدیریت نیروی محرکه است، دفتری که ریشه انحصار در آنجاست، اگر این دفتر همین امروز تعطیل گردد و آقای رزم حسینی دستور بدهد هر کسی قصد فراوری خودرو دارد یا هر فراوری نماینده ای بدون محدودیت و بدون احتیاج به اخذ مجوز از وزارت صنعت می تواند خودرو فراوری کند، اگر این موضوع محقق گردد یعنی وزیر صمت از همین ابتدای امر در اولین گام مهم انحصار در فراوری خودرو را شکسته است.

وی در این باره اضافه کرد: بنابراین اگر وزیر جدید صمت قصد انجام کاری دارد بهتر است این تغییر مهم را از طبقه دوم خیابان کلانتری آغاز کند تا لازم نباشد کسی برای دریافت مجوز و ثبت سفارش شرکت های فراوریی به دفاتر صنایع استان ها مراجعه کند و این دستور العمل به همه داده گردد تا از امروز فراوری نماینده مجاز به ثبت سفارش هر چه که مایل است باشد، اگر آقای رزم حسینی این دو کار را انجام دهد هیچ انحصاری در بازار باقی می ماند چرا که ریشه انحصار در طبقه دوم خیابان کلانتری و خیابان ولیعصر سازمان صمت استان تهران و سازمان صمت شهرستان ها است که خود وزارت صمت مسئول آن به شمار می رود.

تحلیلگر صنعت خودرو گفت : آقای رزم حسینی نباید فراموش نمایند که ایشان دیگر وزیر هستند نه منتقد، بنابراین نمی تواند جای من منتقد بنشیند و قبای منتقد بر تن کند و منتقدانه سخن بگوید، بلکه باید جوابگوی آنچه در این وزارتخانه اتفاق می افتد باشند. اگر وزیر صمت به دنبال خدمت به عموم مردم است نه جریان ها و گروه های خاص، اگر وزیر صمت حذف مجوز و آزاد گذاشتن واردات را در دستور کار قرار دهد، انحصار ظرف شش ماه در صنعت خودروی ایران می شکند تا هر کسی که اراده کرد بتواند بدون احتیاج به مجوز خودرو، صدور پروانه و جواز کسب خودرو فراوری کند و احتیاجی به مراجعه به وزارت صمت نداشته باشد.

زاوه در مورد فرایند مجوز دهی گفت : فرآیند مجوز دهی آنقدر سخت است که رستم دستان هم در فراز و نشیب های این فرایند از پا در می آید، شرکت ها نمی توانند سی کی دی بگیرند، بنده 5 سال نتوانستم یک سی کی دی وارد کنم، اگر آقای رزم حسینی به دنبال انجام کاری آن هم یک حرکت مفید است این دو کار را در صنعت خودرو انجام دهد نصف راهی که باید برود را طی نموده است.

زاوه در مورد احتمالات بیماری آقای ترامپ و تاثیر آن بر اقتصاد ایران گفت : بنده به هیچ وجه این موضوع را باور ندارم که اقتصاد ما دلاری است، اقتصاد جهان دلاری است، اما اقتصاد ریالی ما به شدت آسیب پذیر شده است. لذا آقای ترامپ هیچ تاثیری بر اقتصاد ما نمی گذارد چرا که ما جزیره ای وسط اقیانوس هستیم. تا زمانی که دولت سیاست های ضد مالی را به کار می گیرد همین سیاست ها برای از بین بردن اقتصاد کشور کافی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد :حتی اگر آقای ترامپ بر اثر بیماری کرونا فوت گردد، هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران به جا نمی گذارد. مسائل مالی ما ناشی از پارادایم های داخلی سیاسی است، لذا تا زمانی که این مسئله حل نگردد انتظار بهبود شرایط، انتظاری کاملا بی فایده و بی مفهوم است. واقعیت این است که اقتصاد امریکا اقتصاد بزرگی است، در دوران انتخاباتی آمریکا اگر اتفاقی مثل فوت برای رئیس جمهور رخ بدهد قطعا بر روی شرایط بازارها در داخل خاک آمریکا تاثیر می گذارد لذا هنگامی که شرایط بازارهای آمریکا پیچیده گردد، پیچیدگی بازارها در داخل خاک آمریکا روی کل بازارهای جهانی تاثیر می گذارد، کما اینکه دیدیم با اعلام خبر بیماری آقای ترامپ قیمت نفت کاهش و سقوط کرد.

زاوه توضیح داد :به هر حال برای این مواقع در هر کشوری ساز و کارهایی وجود دارد که اگر یک ماه مانده به انتخابات برای یکی از نامزدها بخصوص رئیس جمهور وقت اتفاقی رخ بدهد چه کاری باید صورت داد. اما مساله این است که هر اتفاقی از این دست در آمریکا متاسفانه روی بازارهای ما تاثیر می گذارد که شدت آن تا قبل از وقوع آن قابل پیش بینی نیست. اما عمده ترین اتفاق قابل پیش بینی ایجاد سردرگمی بازار و کاهش پایداری بازارهاست، هر چند باز هم به این نکته اشاره کنم که دولت ما احتیاجی به بود یا نبود آقای ترامپ ندارد، چرا که آنقدر خوب اقتصاد کشور را ویران نموده که هیچ چیزی غیر از خود دولت نتوانسته از درون اقتصاد ایران را ویران کند!

منبع: رادار اقتصاد

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2396

به "زاوه: دفتر نیروی محرکه را تعطیل کنید آقای وزیر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاوه: دفتر نیروی محرکه را تعطیل کنید آقای وزیر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید