عربستان، فرار یک مسئول ارشد سابق اطلاعات سعودی از بیم تهدیدهای بن سلمان

به گزارش یزد بلاگ، تهدیدها و فشارهای ولیعهد عربستان سعودی، یک مسئول ارشد سابق دستگاه اطلاعات این کشور را به فرار برای یافتن پناهگاهی امن در کانادا واداشت.

عربستان، فرار یک مسئول ارشد سابق اطلاعات سعودی از بیم تهدیدهای بن سلمان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وبگاه خبری میدل ایست آی، که مقر آن در انگلیس است، در گزارشی نوشت، سعد الجبری مسئول ارشد سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی از ترس تهدیدها و فشارهای محمد بن سلمان ولیعهد به کانادا فرار نموده است.

الجبری یکی از مشاوران مورد اعتماد محمد بن نایف ولیعهد سابق بود و خود این شاهزاده، که از رقیبان بن سلمان در تصدی به کرسی پادشاهی محسوب می گردد، هفته گذشته بازداشت شد.

طبق مقاله ای، که دیوید ایگناتیوس در روزنامه واشنگتن پست آمریکا نوشته است، الجبری در سپتامبر 2015 طی سفرش به واشنگتن با جان برنان رئیس سابق سازمان اطلاعات آمریکا ملاقات کرد. او پس از بازگشت از این ملاقات، که محمد بن سلمان از آن بی خبر بود، در چارچوب حکم سلطنتی برکنار شد.

در این گزارش آمده است: الجبری اندکی قبل از آنکه شاهزاده محمد بن نایف در سال 2017 به شکل باور نکردنی از سمت ولیعهدی کنار گذاشته گردد و محمد بن سلمان بر این کرسی تکیه بزند، از عربستان خارج شد.

طبق اعلام منابع ویژه، الجبری به این دلیل از کشور خارج شد که می ترسد به دلیل وفاداری اش به شاهزاده محمد بن نایف، که به تازگی بازداشت شده است، و نیز نفوذش در وزارت کشور و ثروت هنگفتش، هدف کمپین بازداشت ها قرار بگیرد.

منبع دیگری نیز در این باره توضیح داد، الجبری پیغام های تهدیدآمیزی از ولیعهد دریافت می کرد و نگران این مسئله بود که به صورت خشونت آمیزی به کشور بازگردانده گردد.

طبق این گزارش، الجبری و عبدالعزیز الهویرینی در دوره ای که بن نایف وزیر کشور بود، عهده دار پست های مهمی در دستگاه اطلاعات بودند. در حالی که الجبری که از نزدیکان به محمد بن نایف در دوران ولیعهدی او، محسوب می گردد ولی الهویرینی، محمد بن سلمان را ترجیح می داد.

در سال 2017، محمد بن نایف از ولیعهدی کنار گذاشته و بازداشت خانگی شد و سپس، الهویرینی نیز بازداشت شد و در حبس خانگی نهاده شد.

با این حال، پس از مدت زمانی کوتاه، در ساختار وزارت کشور تجدیدنظر شد و به دنبال تاسیس سازمان امنیت دولتی، الهویرینی به ریاست آن منصوب شد.

به گزارش میدل ایست آی، الجبری از عربستان سعودی به آلمان و از آنجا به آمریکا رفت.

الجبری با وجود داشتن روابطی قوی با سازمان اطلاعات آمریکا، ولی در آمریکایِ تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ احساس امنیت نمی کرد و لذا، به همراه خانواده اش در سال 2017 این کشور را ترک کرد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 680

به "عربستان، فرار یک مسئول ارشد سابق اطلاعات سعودی از بیم تهدیدهای بن سلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، فرار یک مسئول ارشد سابق اطلاعات سعودی از بیم تهدیدهای بن سلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید