فرصتی برای کاهش آلاینده ها

به گزارش یزد بلاگ، سهم عمده شرایط آلـودگـی هـوا و نابسامانی های موجود در این حوزه ناشی از فعالیت بیش از 3هزار واحد صنعتی و فراوریی آلاینده در سطح کشور است که عمده این صنایع به دلیل وضـعیت ناپایدار مالی، امکان به روزرسانی تجهیزات و اصلاح فرآیند فراوری را ندارند.

فرصتی برای کاهش آلاینده ها

در این خصوص اعمال سیاست های حمایتی با بهره مندی از منابع اقتصادی و مشارکت اشخاص در بخش فراوری و صنعت، نقش مهمی در جلوگیری از آلایندگی و تخریب محیط زیست خواهد داشت. صندوق ملی محیط زیست نیز به عنوان مؤسسه عمومی غیر دولتی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست، با رویکرد...

یاری به تقلیل آلاینده های زیست محیطی، ضمن حمایت از صنعت در راستای ایجاد سازوکار پایش و نظارت بر واحد های صنعتی و شناسایی واحد های آلاینده، نسبت به ارائه تسهیلات به این واحدها تا کنون اقدامات مؤثری انجام داده است.

در واقع سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مقام تشخیص و اعلامی در تبصره (1) ماده 38 قانون بودجه و صندوق ملی محیط زیست به عنوان تنها مؤسسه عمومی غیردولتی وابسته به این سازمان، نقش تسهیل گر و رابط اقتصادی بین سازمان حفاظت محیط زیست و صنعت را ایفا می نماید.

پس از تأیید ضرورت اجرای یک پروژه زیست محیطی توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست استان برای آنالیز تکمیلی و طرح در کمیته های فنی به دفاتر تخصصی حوزه معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست معرفی می شوند.

در واقع به منظوراجرای بند (ن) تبصره (6) قانون بودجه سال 1399 با بهره گیری از ظرفیت ادارات کل حفاظت محیط زیست در سراسر کشور، واحدهای آلاینده محیط زیست شناسایی می شوند. در مرحله دوم پروژه های کاهش آلودگی محیط زیست در قالب کاربرگ های مشخصات فنی و اقتصادی توسط واحدهای متقاضی به اداره های کل حفاظت محیط زیست استان ها ارائه و توسط ادارات کل مورد آنالیز قرار می گیرند.

بعد از آن پروژه های مورد تأیید در دفاتر تخصصی حوزه معاونت محیط زیست انسانی به صندوق ملی محیط زیست معرفی و در جلسات مشترک با مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ها و مدیران دفاتر تخصصی حوزه معاونت انسانی برای دریافت تسهیلات اولویت بندی می شوند و در نهایت پروژه های اولویت دار در راستای تفاهمنامه بین صندوق ملی محیط زیست و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران (بانک عامل) با ارائه طرح توجیهی برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می شوند. بر اساس این تفاهمنامه بانک ملی در زمینه اعطای تسهیلات برای کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست با صندوق ملی محیط زیست همکاری می نماید.

از ابتدای سال 1399 تا به امروز به میزان 3هزار و 980 میلیارد ریال از محل بند(ن) تبصره (6) قانون بودجه سال 1399 به صندوق ملی محیط زیست اختصاص یافته و صندوق نیز مراحل اول، دوم و سوم معرفی پروژه ها به بانک ملی برای پرداخت تسهیلات را انجام داده است.

*مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست

منبع: ایران

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3259

به "فرصتی برای کاهش آلاینده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصتی برای کاهش آلاینده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید