موفقیت یک ترکیب دارویی برای بهبود سریع بیماران کرونایی

به گزارش یزد بلاگ، به گزارش خبرنگاران، دکتر مصطفی قانعی امروز در نشست خبری که در معاونت علمی و فناوری برگزار گردید از موفقیت یک ترکیب درمانی اطلاع داد و گفت: طی تحقیقاتی که محققان در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله انجام دادند معین شد که سه داروی درمان ضایعات ریوی در بهبودی بیماران کرونایی تاثیر دارد.

موفقیت یک ترکیب دارویی برای بهبود سریع بیماران کرونایی

وی گفت: پردنی زولون، اذیترومایسین، ناپروکسن از جمله داروهایی هستند که در درمان ضدالتهابی ریه استفاده می گردد.

وی گفت این داروها را در دو گروه مورد تست قرار دادیم که نتیجه نشان داد تاثیر زیادی در درمان بیماران مبتلا به کرونا دارد و مدت بستری آنها را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: تحقیقاتی که از یک ماه گذشته روی ترکیب این داروها آغاز شده نشان داد که این ترکیب می تواند در بهبودی سریعتر ضایعه ریه در بیماران مبتلا به کرونا تأثیر داشته باشد و همچنین باعث می گردد که مدت زمان کمتری را بستری باشند.

وی با بیان اینکه مدت زمان بستری به واسطه استفاده از این داروها به چهار روز تقلیل یافت، گفت: بیماری کرونا تا به امروز درمانی نداشته و ندارد اما استفاده از این داروها برای ضایعه ریه ای بوده و از آنجایی که ویروس کرونا ریه را درگیر می نماید در صدد برآمدیم که این سه دارو را برای بهبودی سریع این بیماران استفاده کنیم.

دبیر توسعه زیست فناوری با تأکید بر اینکه این ضایعه به سرعت در کشور شناسایی شده و از داروهای ضدالتهاب برای درمان استفاده نموده ایم، توضیح داد: این یک درمان ضد التهابی محسوب می گردد؛ در این بیماری سه راستا ریه ملتهب می گردد که هر یک از این داروها راستاهای ملتهب شده ریه را بهبود می بخشد.

قانعی با اشاره به گروه های بیماران در این تحقیقات، ادامه داد: بیماران مبتلا به کرونا در دو گروه درمانی قرار گرفتند. یکی از این گروه ها دو دارو را به تجویز پزشک دریافت کردند و گروه دیگری دریافت نکردند. طی یک الی دو هفته معین شد که بیماران مبتلا به کرونا که از سه دارو استفاده کردند، مدت زمان کمتری را بستری شدند و سرعت بهبودی آنها بیشتر از بیمارانی بود که از این داروها استفاده نکردند. در این پروتکل درمانی 28 نفر در گروه درمان قرار داشتند و 31 نفر در گروه کنترل بودند؛ از این رو یک جمعیت 60 نفره را تست کردیم و پزشک هم در انتخاب جمعیت هیچ دخالتی نداشت.

به گفته وی این بیماران ممکن بود بعضی به بیماری های زمینه ای مانند دیابت و غیره مبتلا بوده باشند و بعد از پذیرش در بیمارستان تحت نظر دو پزشک قرار می گرفتند.

قانعی توضیح داد: علاوه بر اینکه میزان اقامت بیمار در بیمارستان کاهش یافت، 40 درصد از این بیماران قبل از 4 روز ترخیص شدند.

وی تأکید کرد: معاون وزیر بهداشت، معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دبیر ستاد کرونا از این تحقیقات نیز آگاه هستند و نتیجه آن را به اطلاع وزیر بهداشت نیز رساندند.

قانعی توضیح داد: در نهایت خوشبختانه این برنامه درمانی آغاز شده ولی همچنان تحقیقات ادامه دارد و نتایج به زودی در مقاله ای منسجم منتشر خواهد شد تا مورد استفاده درمانگران و محققان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در این تحقیقات شاخص های التهاب در مبتلایان به کرونا را مورد آنالیز قرار دادیم، گفت: خوشبختانه ترکیب این سه دارو باعث کاهش التهاب ریه در بیماران شد. از این رو مدت اقامت و بستری بیمار به صورت محسوس کاهش یافت.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با تأکید بر اینکه تازه آغاز کار است، گفت: از الان این داروها را به پزشکان معرفی خواهیم کرد زیرا نتایج تحقیقات ما موفقیت آمیز بوده است اما باید این تحقیقات ادامه داشته باشد تا در نهایت بعد از مدت زمانی به یک پروتکل درمانی کشوری تبدیل گردد.

قانعی با بیان اینکه این سه دارو در داروخانه ها موجود است، ادامه داد: بنا به تشخیص پزشک، داروها برای بیمار تجویز می شوند.

وی تأکید کرد: این درمان همچنان ادامه پیدا می نماید تا شاهد ترخیص سریعتر بیماران مبتلا به کرونا باشیم.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر بسیاری از شرکت ها داروهایی را برای درمان کرونا معرفی می نمایند که ما در حال آنالیز آنها هستیم که آیا در بهبودی بیماران تأثیر گذار است یا خیر؛ ما تنها موفقیت ها را اعلام می کنیم.

عرضه کیت های تشخیص کرونا به بازار تا هفته آینده

قانعی در مورد فراوری کیت های تشخیص سریع کرونا نیز گفت: طی فراخوانی که از ابتدای اسفندماه با همکاری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو منتشر کردیم، 50 شرکت اعلام کردند که می توانند کیت های تشخیص سریع کرونا را فراوری نمایند.

وی با بیان اینکه از این تعداد 6 شرکت بعد از ارزیابی مورد تأیید قرار گرفته اند، گفت: این شرکت ها قادر به فراوری کیت های تشخیص سریع کرونا در مدت زمان کوتاه و با کیفیت بالا هستند که قراردادی با آنها منعقد شده است.

قانعی با بیان اینکه این دو شرکت کیت های خود را تحویل انستیتو پاستور داده اند، گفت: خوشبختانه انستیتو پاستور ایران این کیت ها را تأیید نموده و قرار است سازمان غذا و دارو نیز آنها را مورد آنالیز قرار دهد.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه بعد از تأیید سازمان غذا و دارو تا هفته آینده دو شرکت می توانند کیت های تشخیص کرونا را وارد بازار نمایند، گفت: این کیت ها براساس احتیاج به فراوری می رسند، اگر تا انتها فروردین ماه احتیاج به این کیت ها وجود داشته باشد مجدداً شرکت ها وارد فرایند فراوری خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه احتیاج این کیت ها دلیل اصلی فراوری خواهد بود، گفت: بدان معنا که اگر احتیاجی برای تشخیص کرونا وجود نداشته باشد این شرکت ها فراوری نمی نمایند و فراوری بسته به احتیاج است.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه همچنین یک شرکت دیگر از یزد، دو شرکت از تهران، سه شرکت از اصفهان به حوزه فراوری کیت های تشخیص کرونا ورود پیدا کردند و مورد تأیید هستند، گفت: خوشبختانه نگرانی برای تشخیص سریع کرونا با این کیت ها در ماه های آینده نخواهیم داشت و علاوه بر آن دو شرکت که در حال تأیید سازمان غذا و دارو هستند، 6 شرکت دیگر نیز ورود پیدا کردند.

ورود شرکت های دانش بنیان برای تأمین سایر دستگاه های مورد احتیاج

قانعی با بیان اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان به حوزه فراوری تجهیزات مورد احتیاج بیمارستان ها ورود پیدا نموده اند، ادامه داد: معاونت علمی از شرکت های فراوری نماینده این محصولات حمایت می نماید.

رئیس کمیته علمی مبارزه با کرونا با بیان اینکه لیستی از تجهیزات مورد احتیاج بیمارستان ها توسط معاونت علمی تهیه شده است، توضیح داد: تا 6 ماه آینده بعضی از این احتیاجها توسط دانش بنیان های داخلی تأمین خواهد شد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 705

به "موفقیت یک ترکیب دارویی برای بهبود سریع بیماران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت یک ترکیب دارویی برای بهبود سریع بیماران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید