وقوع بیش از 40 آتش سوزی در جنگل ها و تالاب های خوزستان

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران/خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از وقوع بیش از 40 مورد آتش سوزی در منطقه ها محیطی زیستی استان خوزستان در سه ماه اول سال جاری اطلاع داد.

وقوع بیش از 40 آتش سوزی در جنگل ها و تالاب های خوزستان

محمدجواد اشرفی اظهار کرد: هر ساله با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا و خشک بودن مراتع و جنگل در استان خوزستان، شرایط برای وقوع حریق مهیا می گردد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی اضافه نمود: در این مدت آماده سازی زمین ها جهت کشت مزارع به وسیله کشاورزان با شدت بیشتری انجام می گردد و متاسفانه یکی از راهکارهای کشاورزان، آتش زدن کاه و کلش به جامانده از برداشت محصولات است که با توجه به شرایط جوی در این فصل از سال، وزش بادهای منطقه ای باعث سرایت و شعله ور شدن آتش به سایر منطقه ها از جمله منطقه ها جنگلی و مرتعی استان خوزستان می گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان نمود: این فصل، زمان جوجه آوری و تخم گذاری برخی از پرندگان در زیستگاه های طبیعی استان خوزستان است و آشیانه های آن ها روی درختان و زمین، در زمان آتش سوزی آسیب خواهد دید و باعث از بین رفتن گونه ها و تخریب آشیانه ها می گردد.

وی اضافه نمود: آتش علاوه بر آسیب به جوجه آوری، باعث آسیب رسیدن به بسیاری از گونه های جانوری که قدرت تحرک کمتر و بعلاوه وابستگی به زیستگاه دارند، می گردد.

اشرفی آلودگی شدید هوا، آلایندگی گازها در جو و از بین رفتن زیست مندان مفید خاک که در عمق 20 سانتیمتری خاک وجود دارند و بعلاوه بذر و دانه های قابل رویش را از دیگر آسیب های آتش زدن کاه و کلش برشمرد.

وی با اشاره به آمار آتش سوزی های اتفاق افتاده در سه ماه اول سال جاری گفت: در این آتش سوزی ها، 112 هکتار از منطقه ها جنگلی و بیش از 3 هزار هکتار از تالاب های استان خوزستان دچار آتش سوزی شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه نمود: تعداد وقوع حریق های سطح استان خوزستان در این مدت 40 مورد گزارش شده که 11 مورد مربوط به منطقه حفاظت شده شیمبار، 22 مورد در منطقه ها جنگلی دز و کرخه و هفت مورد در تالاب هورالعظیم بوده است که همگی مهار شده اند.

وی در مورد امکانات مورد احتیاج جهت اطفای حریق در استان خوزستان گفت: کلیه ادوات از قبیل تانکر آتش نشان، تانکر آب بر، روت فایر، دمنده، فلکسی بک و آتش کوب به صورت محدود در اختیار نیروهای محیط بان استان خوزستان قرار گرفته است و آن ها قادر هستند در زمان و محل های لازم از این تجهیزات استفاده نمایند.

اشرفی تعداد نیروهای به کار گرفته شده در اطفای آتش سوزی های منطقه ها و تالاب ها در سه ماهه اول سال را 780 نفر ساعت برشمرد.

وی از همکاری نیروها و جوامع محلی، تشکل ها و دوستداران محیط زیست، عوامل آتش نشانی، نیروی انتظامی، فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها و هلال احمر در مهار آتش سوزی ها قدردانی و بر ضرورت وجود امکانات از قبیل بالگرد جهت پشتیبانی و انتقال نیروها به منطقه ها صعب العبور و ادوات و ماشین آلات سنگین جهت برش خط آتش و ایجاد آتش بر، تقویت نیروی انسانی و تقویت تجهیزات بیشتر در زمان وقوع آتش سوزی ها تاکید نمود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و آموزش به کشاورزان جهت پیشگیری از سوزاندن کاه و کلش، از معرفی 9 نفر از عوامل آتش سوزی به مراجع قضایی اشاره نمود.

وی بیان نمود: آتش سوزی های منطقه ها زیست محیطی در استان خوزستان عمدتا به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می شوند. عوامل طبیعی شامل شرایط جوی، دمای بالا و پراکنش زباله در سطح طبیعت است و عوامل انسانی هم شامل دو بخش عمدی و غیر عمدی است که برخی از این عوامل ناشی از اختلافات بین کشاورزان و مرتع داران است که باعث از بین بردن مراتع یکدیگر می شوند و برخی از عوامل ناشی از آتش سوزی کاه و کلش حاصل از زمین های کشاورزی و حضور گردشگران در منطقه ها جنگلی، ایجاد شعله های آتش و سرایت آن در منطقه است.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4181

به "وقوع بیش از 40 آتش سوزی در جنگل ها و تالاب های خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقوع بیش از 40 آتش سوزی در جنگل ها و تالاب های خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید