پروژه های پژوهشی ارزآور و بومی حمایت می شوند

به گزارش یزد بلاگ، به گزارش خبرنگاران، هفته پژوهش هر ساله با اهدافی چون شناسایی توانمندی های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی، شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر، امکان تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری (فن بازار) و فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران برگزار می شود.

پروژه های پژوهشی ارزآور و بومی حمایت می شوند

بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری، فن بازار امسال در حالی از 23 آذرماه آغاز می شود و تا 28 آذرماه ادامه دارد که همزمان با آن هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران به مدت سه روز از 26 تا 29 آذرماه برگزار خواهد شد. شعار امسال هفته پژوهش پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید در نظر گرفته شده است.

دانش آموزان مهمان پارک های علم و فناوری می شوند

در اولین روز از هفته پژوهش، زنگ پژوهش با حضور وزرای علوم و آموزش وپرورش در یکی از دبیرستان های تهران نواخته می شود؛ در این مراسم از 28 دانش آموز برتر تقدیر شده و دانش آموزان میهمان مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری خواهند بود تا از نزدیک با عملکرد این مراکز آشنا شده و انگیزه مضاعفی برای ادامه تحصیل در سطوح عالی داشته باشند.

جایگاه بیانیه گام دو انقلاب در هفته پژوهش

عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم در تشریح جزییات برنامه های این هفته به خبرنگاران گفت: یکی از روزهای هفته پژوهش و فناوری، به نام بیانیه گام دوم در پژوهش و فناوری نام گذاری شده که دانشگاه های علوم انتظامی و پژوهشگاه علوم و قرانی قم برنامه ها و نشست هایی را در این خصوص در نظر گرفته است.

توجه ویژه به حوزه فناوری در نمایشگاه در شرایط تحریم

نیسی درباره تفاوت نمایشگاه پژوهش امسال با سال گذشته، گفت: امسال به این دلیل که شرایط تحریم قرار داریم، باید به تقاضاهای فناوری در راستای حل مسائل کشور در نمایشگاه توجه ویژه ای شود و از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کرد. امسال تمرکز بر این است که از طریق شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاهها به نیاز صنعت پاسخ دهیم.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه همزمان با افتتاحیه نمایشگاه در روز 26 آذرماه، از پژوهشگران و ایده های برتر تجلیل خواهد شد، گفت: روز جمعه 29 آذرماه است آیین اختتامیه بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار برگزار خواهد شد.

حمایت از قراردادهای فناوری تا سقف 2 میلیارد تومان/کاهش بودجه نسبت به سال گذشته

بهنام طالبی معاون اداره کل برنامه ریزی و امور فناوری وزارت علوم در گفتگو با خبرنگاران، گفت که قرار است امسال از قراردادهای فناوری در نمایشگاه هفته پژوهش تا سقف 2 میلیارد تومان حمایت شود.

طالبی گفت: بودجه حمایتی امسال با کاهش روبروست چرا که سال گذشته 3 و نیم میلیارد تومان یارانه به قراردادها اختصاص داده شد و تاکنون رایزنی ها با صندوق نوآوری شکوفایی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نتیجه نداده است و تا همان سقف 2 میلیارد تومان قراردادها مورد حمایت قرار می گیرند.

معاون اداره کل برنامه ریزی و امور فناوری وزارت علوم ادامه داد: سال گذشته از 279 مورد تفاهم نامه، 108 قرارداد دریافت شد که از این تعداد در نهایت 44 قرارداد را مورد حمایت قرار دادیم.

از چه قراردادهایی امسال حمایت می شود؟

وی در توضیح بیشتر گفت: امسال قراردادهایی مورد حمایت قرار می گیرند که نخست بومی (ساخت داخل) و جزو اولویت های کشور باشند، دوم اینکه بتوانند ارزآوری برای کشور داشته باشند و اشتغال ایجاد کنند و در نهایت بتوانند در بخش صادرات پیروز ظاهر شوند. همچنین قرار است صد میلیون تومان نیز در قالب گرنت فناوری به فناورانی که در ارزیابی ها به عنوان برتر انتخاب شوند، اختصاص داده شود.

طالبی با اعلام این مطلب که در نمایشگاه امسال در مجموع 124 مرکز علمی در نمایشگاه ثبت نام کرده اند که شامل 41 دانشگاه، 24 پژوهشکده، 34 پارک علم و فناوری و 25 مرکز رشد و موسسات خصوصی است، اظهار کرد: با توجه به آمار اخذ شده تا امروز 3582 فناوری در سامانه TRL ثبت شده است.

معاون اداره کل برنامه ریزی و امور فناوری وزارت علوم ادامه داد: استان البرز با 752 طرح، استان تهران با 661 طرح، استان گلستان با 210 طرح به ترتیب بیشترین تعداد طرح های ثبت شده را به خود اختصاص داده اند. در نمایشگاه امسال نیز 60 استارتاپ در 3 غرفه مجزا حضور خواهند داشت.

70 فناوری جدید رونمایی می شود

وی با اشاره به اینکه امسال حدود 70 فناوری جدید در نمایشگاه رونمایی خواهد شد، گفت: علاوه بر معرفی فناوری و رونمایی از فناوری جدید، شاهد عرضه فناوری به سرمایه گذاران در نمایشگاه خواهیم بود. در ساعات برپایی نمایشگاه، 32 عنوان کارگاه های آموزشی تخصصی نیز پیش بینی شده که در بیستمین نمایشگاه برگزار خواهد شد.

برگزاری نشست مدیران ارتباط با صنعت با حضور مسولان پژوهشی/تقدیر از 100 طرح برگزیده دانشگاهی

یکی دیگر از برنامه های هفته پژوهش، برگزاری نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها همزمان با هفته پژوهش با حضور معاونان و مدیران پژوهشی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی است. این نشست در روز چهارشنبه 27 آذر ماه در نمایشگاه بین المللی برگزار می شود. برگزاری رویداد الگوها و راهکارهای نوین در ارتباط با همکاری دانشگاه ها با صنعت و جامعه از دیگر برنامه هاست که در همین رابطه قرار است 100 طرح برگزیده دانشگاه ها مستندسازی و در همین روز منتشر و از طرح های برگزیده تقدیر شود.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 263

به "پروژه های پژوهشی ارزآور و بومی حمایت می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه های پژوهشی ارزآور و بومی حمایت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید