کاخ سفید: بایدن و شی درباره تحقیقات منشأ کرونا گفت وگو کردند

به گزارش یزد بلاگ، سخنگوی کاخ سفید گفت رئیس جمهور آمریکا در تماس با همتای چینی خود درباره طیفی از موضوعات گفت وگو کرد که یکی از محورهای آن، تحقیقات در خصوص منشأ کرونا بود.

کاخ سفید: بایدن و شی درباره تحقیقات منشأ کرونا گفت وگو کردند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کاخ سفید گفت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ همتای چینی وی در تماسی تلفنی که روز پنجشنبه انجام شد درباره تحقیقات در خصوص منشأ کرونا با یکدیگر گفت وگو کردند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت: آن ها درباره طیفی از مسائل فراملی از جمله کووید-19 و درک منشأ آن که قطعاً دغدغه اصلی این دولت است رایزنی کردند. بله، این موضوعی بود که مطرح شد اما نمی خواهم به جزئیات بیشتری بپردازم.

به نوشته رویترز، تماس 90 دقیقه ای پنجشنبه اولین گفت وگوی دو رهبر در هفت ماه گذشته در میانه روابط سرد دو طرف بود.

یک مقام آمریکایی که روز پنجشنبه با رویترز صحبت کرد، گفت بایدن برای توسعه چشم انداز اقدام تلافی جویانه یا هزینه های آمریکا در صورت امتناع چین از همکاری در تحقیقات یا طیف وسیعی از مسائل دیگر برنامه ریزی نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا چین، شی به بایدن گفت که دو کشور باید به نگرانی های اصلی یکدیگر احترام بگذارند و اختلافات را به درستی مدیریت کنند.

این خبرگزاری گزارش داد که شی به بایدن پیشنهاد داد کشورها به تماس و گفت وگو ادامه دهند و به همکاری در موضوعاتی از جمله پیشگیری و کنترل همه گیری و بهبود اقتصادی و همچنین مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مانند تغییرات آب و هوایی ادامه دهند.

ساکی این تماس را محترمانه و صادقانه و با هدف باز نگه داشتن کانال های ارتباطی بین دو کشور توصیف کرد، نه به شکل موعظه و برتری جویانه.

او گفت که آب و هوا و حقوق بشر از جمله موضوعات بودند و اگرچه مسائل اقتصادی مورد بحث قرار گرفت اما بخش عمده ای از این تماس نبود.

به گفته سخنگوی کاخ سفید هدف از این تماس ایجاد نتایج نهایی نبود.

طبق گزارش ها، ارزیابی تازه که حاصل تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا بنا به دستور سه ماه پیش جو بایدن است نتوانسته به جمع بندی مشخصی درباره این سوالات برسد که کرونا از طریق حیوان به انسان منتقل شده یا از یک مرکز پژوهشی در ووهان به بیرون نشت کرده است.

همچنین اسناد تازه نشان می دهد سازمانی در آمریکا پیش از شیوع بیماری کووید-19 میلیون ها دلار از بودجه های دولت فدرال را صرف تحقیق بر روی انواع گونه های ویروس کرونا در موسسه ویروس شناسی ووهان در چین کرده است.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که بارها به دلیل سیاسی کردن مسائل اطلاعاتی مورد انتقاد قرار گرفته بود تلاش می کرد فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس را در افکار عمومی تقویت و ترویج کند. چین، به شدت ادعاهای دولت ترامپ را تکذیب می کرد. ترامپ و دستیارانش از نام ویروس چینی برای اشاره به کرونا استفاده می کردند.

چین معتقد است که آمریکا مسئله تحقیق در خصوص منشأ کرونا را سیاسی کرده است. فو کانگ، مدیرکل ادره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین از دولت آمریکا خواسته مسئله مربوط به خاستگاه ویروس کرونا را سیاسی نکند.

او دو هفته پیش در یک کنفرانس خبری گفت: بلا گردان کردن چین نمی تواند نقش آمریکا را پاک کند. اگر آمریکا کماکان بر فرضیه نشت از آزمایشگاه اصرار دارد آنها باید الگو شوند و سازمان جهانی بهداشت را به تحقیق از آزمایشگاه های فورت دتریک و کارولینای شاقتصادی دعوت کنند.

فورت دتریک مرکز فعالیت های بیولوژیک-نظامی آمریکا است. موسسه تحقیقات پزشکی ارتش آمریکا بر روی بیماری های عفونی یکی از اصلی ترین مراکز وابسته به آزمایشگاه فورت دتریک است.

چین معتقد است آمریکا در این مرکز به انجام آزمایش های بیولوژیکی اشتغال دارد. روزنامه گلوبال تایمز نوشته که جامعه بین المللی درباره فعالیت های بیولوژیکی-نظامی آمریکا در این دو آزمایشگاه نگرانی های جدی دارد.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4477

به "کاخ سفید: بایدن و شی درباره تحقیقات منشأ کرونا گفت وگو کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ سفید: بایدن و شی درباره تحقیقات منشأ کرونا گفت وگو کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید