کشت مواد مخدر و فراوری شیشه در افغانستان؛ چالشی جدی برای منطقه

به گزارش یزد بلاگ، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ملاقات با معاون مقر اروپایی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی نسبت به ادامه کشت و فراوری مواد مخدر از جمله شیشه در افغانستان گفت: این شرایط یک چالش جدی برای منطقه به همراه دارد.

کشت مواد مخدر و فراوری شیشه در افغانستان؛ چالشی جدی برای منطقه

به گزارش خبرنگاران، دکتر اسکندر مومنی در این ملاقات گفت: امیدوارم افتتاح مرکز منطقه ای درمان اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر چارچوب مناسبی برای توسعه همکاری ها و تعاملات ایران با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) باشد.

وی اضافه کرد: ایران یکی از کشورهای فعال عضو برنامه منطقه ای است و تا به امروز برنامه های آموزشی متعددی را در تهران برای اعضای برنامه منطقه ای و سایر کشورها برگزار نموده است.

دبیرکل ستاد ادامه داد: ایران یکی از شرکای اصلی دفتر UNODC در منطقه است اما متاسفانه رضایت کاملی از فرایند همکاری ها وجود ندارد، زیرا تنها 30 درصد از برنامه های مشترک به اجرا درآمده اند.

مومنی گفت: ایران معتقد است، سیاسی کردن حوزه همکاری ها در مبارزه با مواد مخدر به عنوان یکی از حوزه های بشردوستانه درست نیست و علی رغم چالش های فوق، راستا خود را در این عرصه ادامه می دهد و انتظار دارد سازمان ملل نیز قدم هایی را در این عرصه بردارد.

وی اضافه کرد: طی دو دهه گذشته سطح زیر کشت، فراوری و بهره وری مواد مخدر در افغانستان افزایش قابل توجهی یافته است و از طرفی در دو سال اخیر شاهد افزایش لابراتوارها در آن کشور برای فراوری مواد صنعتی به ویژه شیشه هستیم.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ نسبت به ادامه کشت و فراوری مواد مخدر از جمله شیشه در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: این شرایط یک چالش جدی برای منطقه به همراه دارد.

مومنی اظهار کرد: ایران معتقد است، یکی از حلقه های فراموش شده در فرایند مبارزه با کشت و فراوری مواد مخدر در افغانستان، برنامه معیشت جایگزین است و بارها در این رابطه آمادگی خود را برای همکاری اعلام نموده است.

وی گفت: افکار عمومی مردم کشورمان همیشه این است که چطور ما در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار داریم و برای جهان این مبارزه را انجام می دهیم ولی کشورهای دیگر نه تنها سهم خود را ایفا نمی نمایند بلکه با تحریم ها مانع از کوشش های کشور برای نجات جان جوانان آنان می شوند؟ و می پرسند این چه پارادکسی است؟.

دبیرکل ستاد در ادامه خطاب به معاون مقر اروپایی سازمان ملل متحد گفت: برای اینکه همکاری ها ادامه داشته باشد و ما بتوانیم پاسخ دهیم و در عمل مبارزه کنیم، تعاملات و جلب همکاری های بین المللی باید ارتقا و استمرار یابد؛ چرا که کمتر کشوری مثل ایران است که تمام ارکان نظامش درگیر مبارزه با مواد مخدر باشد. بنابراین این انتظار وجود دارد که وقتی ایران با همه توانش مبارزه می نماید متقابلا مساعدت های سازمان ملل نیز افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ مومنی در خاتمه با اعلام آمادگی همکاری با سازمان ملل در همه زمینه ها همچون گذشته گفت: ایران یکی از چند کشور اول جهان در کاهش آسیب است و بیش از 9 هزار مرکز درمانی در کشور وجود دارد و 300 سازمان مردم نهاد نیز در امر درمان و کاهش آسیب فعالیت دارند.

همچنین ژان لوک لماهیو معاون مقر اروپایی سازمان ملل متحد گفت: دفتر UNODC برای همکاری با ایران ارزش بسیاری قائل است و ایران را به عنوان یک کشور بسیار قوی در مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر می داند.

وی اضافه کرد: در شرایط بسیار سخت تحریم ها، شاید موضوع مبارزه با مواد مخدر بتواند ارتباطات را نزدیک تر کند تا حامیان بین الملل به این موضوع بیشتر بپردازند.

معاون مقر اروپایی سازمان ملل متحد بیان نمود: ایران هم رویکرد متوازنی را در مقابله با مواد مخدر دارد و هم برنامه های نو و خوبی را در حوزه کاهش تقاضا داشته است که این در منطقه بسیار مهم است.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 309

به "کشت مواد مخدر و فراوری شیشه در افغانستان؛ چالشی جدی برای منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت مواد مخدر و فراوری شیشه در افغانستان؛ چالشی جدی برای منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید