کنسرتِ بدون تماشاگر واقعا دردناک است

به گزارش یزد بلاگ، حسین علیشاپور ـ خواننده ـ درباره تجربه حضور در جشنواره مجازی موسیقی فجر بیان می نماید: در این شرایط کرونا تنها دو راه داریم؛ یک اینکه کنسرت ها و به طور کلی جریان فرهنگی را متوقف کنیم تا زمانی که شرایط بهتر گردد و بتوان با حضور تماشاچیان اجرای زنده داشت یا اینکه تا جایی که ممکن است با استفاده از تکنولوژی، ارتباط را با مخاطبان حفظ کرد.

کنسرتِ بدون تماشاگر واقعا دردناک است

حسین علیشاپور که سال جاری همراه با گروه سپندار در جشنواره موسیقی فجر حضور یافته است و اجرای آنها یکـشنبه ـ سوم اسفند ماه ـ در سانس سوم (ساعت 20) پخش خواهد شد، در گفت وگویی با خبرنگاران به بیان مطالبی درباره سی وششمین جشنواره موسیقی فجر و شرایط موسیقی با شیوع ویروس کرونا پرداخت.

این خواننده شرح می دهد: کنسرتی که تماشاگر در سالن حضور نداشته باشد، واقعا دردناک است؛ چون هنرمندان بخش عمده ای از انرژی و نیروی خود را از مخاطبان حاضر در سالن می گیرند و زمانی که نیستند این خلأ عظیم احساس می گردد. به طور کلی اجراهای آنلاین با اجراهای حضوری قابل مقایسه نیستند ولی چاره دیگری نداریم، کار دیگری از دستمان برنمی آید و متوقف کردن کلی این فرایند نیز کار درستی نیست؛ چون به هر حال زندگی ادامه دارد.

از این خواننده سوال می کنیم که آیا بهتر نیست به طور کلی اجراهای آنلاین به یک بخش همیشگی و همراه برای اجراهای حضوری بدل شوند؟ پاسخ می دهد: اگر در کنار اجرای حضوری، بخش آنلاین نیز برقرار باشد، اتفاق خیلی خوبی خواهد بود؛ البته سابقا در چند کنسرت و بعضی سایت ها، بخش اجراهای آنلاین هم فعال بود منتهی گویا دائمی نبود. ولی امیدورام به طور کلی شرایطی فراهم گردد تا اجرای آنلاین و حضوری همراه با یکدیگر صورت بگیرند.

علیشاپور در ادامه درباره موسیقی به عنوان یک زبان جهانی که مردم در دوران کرونا بیشتر به اهمیت آن واقف شدند، می گوید: موسیقی همواره پرقدرت بوده ولی چون پیش از شیوع کرونا به لحاظ فراوری و اجراهای صحنه ای آسان تر در دسترس قرار می گرفت، مردم خیلی برای آن ارزش قائل نبودند. ولی با شیوع کرونا که مرگ انسان ها را به همراه داشت و زندگی معنای دیگری پیدا کرد، موسیقی توانست نقش خودش را به عنوان یک عنصر پیش برنده که در شرایطی شفا بخش روح بود، اثبات کند. امیدوارم اهمیتی که موسیقی در این مدت پیدا کرد، پس از بهبود این شرایط نیز همچنان پابرجا بماند.

علیشاپور سال گذشته در مصاحبه ای با خبرنگاران، نقدهایی را نسبت به نظم و مدیریت موسیقی وارد کرد. به همین دلیل از او سوال می کنیم که سال جاری کیفیت جشنواره را به چه صورت دید؟ اظهار می کند: سال جاری نظم و حفظ شأن هنرمندان بیشتر حاکم است. همواره معتقد بوده ام که حفظ شأن هنرمندانی که دعوت می شوند بسیار امر مهمی است و در این دوره زمانی که از خود من دعوت کردند، نوع گفتمان و دعوت به گونه ای بود که نشان می داد اتفاقات بهتری در راه است. یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم سال جاری حتما در جشنواره شرکت کنم این بود که شرایطی که سال جاری بر جهان حاکم بود، این مسئولیت را به گردن هر هنرمندی می اندازد که نقش امید دادن به مخاطبان خود را ادا نمایند.

در انتها از او سوال کردیم که آیا بهتر نبود جشنواره سال جاری همانند جشنواره فیلم یا تئاتر فجر تا جایی که پروتکل های بهداشتی اجازه می داد، به صورت حضوری برگزار می شد؟ پاسخ می دهد: نه؛ زیرا هر چقدر هم که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم، در نهایت با یک تجمع جمعیت روبرو هستیم. در نتیجه برگزاری جشنواره به صورت مجازی اتفاق بهتری بود؛ زیرا تجمع را در جشنواره موسیقی به صفر رساندند و در عین حال برنامه ها را ضبط کردند که افراد علاقه مند بتوانند هر زمان که فرصت داشتند اجراها را ببینند.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3446

به "کنسرتِ بدون تماشاگر واقعا دردناک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنسرتِ بدون تماشاگر واقعا دردناک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید