30 شرکت در مرکز تجارت دمشق مستقر شدند

به گزارش یزد بلاگ، کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه در خصوص چشم انداز تجاری ایران و سوریه در سال پیش رو گفت: سال آینده قطعا برای تجارت ایران و سوریه سال بهتری خواهد بود. بخش زیادی از یک سال و نیم گذشته تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا بود که در همه کشورها مسائل و مسائلی را ایجاد کرد. اما زیرساخت ها و مجموعه عواملی که در یک سال گذشته رقم خورده ما را به سال آینده خیلی امیدوار نموده تا صادرات و تجارت قابل توجهی با کشور سوریه داشته باشیم.

30 شرکت در مرکز تجارت دمشق مستقر شدند

او اضافه نمود: یکی از مهمترین این عوامل ارتباطاتی است که هم بین بخش خصوصی و تجار دو کشور و هم اتاق های بازرگانی برقرار است. ما این ارتباطات را تا این سطح تا یک سال پیش نداشتیم. حدود 10 هیئت تجاری در یک سال گذشته بین دو کشور تبادل شده است. بسیاری از اطلاعاتی که مورد احتیاج تجار ما برای صادرات است گرفته شده است. دو نمایشگاه در این مدت برگزار شده که البته یکی از آنها حدود ده روز دیگر در شهر حلب برگزار می گردد که ایران نیز حضور دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در ادامه خاطر نشان کرد: موضوع دیگری که روی بهبود روابط تجاری ایران و سوریه تاثیر داشت راه اندازی مرکز تجارت ایرانیان در دمشق است. برای اولین بار بود که اتاق ایران در این سطح سرمایه گذاری می کرد. بیش از 30 شرکت تا به امروز در این مرکز مستقر شده اند. طیف مختلفی از خدمات از جمله مشاوره، فضاهای نمایشگاهی، امکان تبادلات و... ارائه می گردد. خود این مرکز شتاب دهنده ای برای شرایط صادرات ایران به سوریه شده است.

او با اشاره به نقش مهم عراق در راه اندازی راستا زمینی گفت: خط اعتباری هم به مراحله ای رسیده که می توان روی آن حساب کرد و این هم عامل مثبتی است که می تواند روی تجارت دو کشور تاثیر بگذارد. اقداماتی هم در موضوع حمل و نقل شده از جمله یک لاین که هر ماه از ایران به سوریه حرکت کند و نهایی شده است. عضویت عراق در کنوانسیون تیر و اعلام مرزهای ترانزیتی که در مرز ایران دو مرز مهران و خسروی و در مرز سوریه مرز بوکمال است امیدواری هایی را برای راه اندازی مرز زمینی ایجاد نموده است.

او همچنین اضافه نمود: مجموع این عوامل باعث شده که مجموع لوازم و زیرساخت هایی که برای توسعه تجارت احتیاج داریم فراهم شوند. در تبادلات اقتصادی اما هنوز مشکلاتی داریم که حل نشده است. البته مسئله ای نیست که باعث گردد کار پیش نرود اما حل آن می تواند تسهیل گر و شتاب دهنده باشد.

کاشفی در ادامه اضافه نمود: اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه برنامه مفصلی را هم برای سال 1400 دارد که قرار است با همکاری دستگاه های مربوطه انجام گردد. امیدواریم با این برنامه هدف گذاری تراز تجاری 500 میلیون دلاری به سوریه که داشتیم در سال 1400 محقق گردد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با اشاره به جالش های پیش روی تجارت دو کشور گفت: مهمترین چالش تجارت ایران و سوریه حمل و نقل است که بخشی از آن را توانستیم حل کنیم اما تا زمانی که ارتباط زمینی برقرار نگردد در این مورد مطمئن بود. راه زمینی نزدیک ترین، ارزان ترین و مطمئن ترین راه است.

او در ادامه توضیح داد: از طرف دیگر سوریه هم تحت تحریم آمریکا و کشورهای اروپایی است و به تبع آن سطح اقتصاد آن بسیار کوچک شده است. این موضوع دست سوریه را برای گسترش تبادلات چه با ایران و چه با دیگر کشورها بسته است. اما به هرحال ما باید از ظرفیت هایی که وجود دارد استفاده کنیم. علاوه بر اینها مشکل تبادلات بانکی نیز وجود دارد که امیدواریم این سه مشکل به زودی برطرف گردد.

کاشفی همچنین اضافه نمود: میزان حجم مبادلات ایران و سوریه در سال 1400 قطعا افزایش می یابد اما برنامه ریزی و هدف ما برای رسیدن تراز تجاری ما به 500 میلیون دلار است. در سال 99 تراز تجاری ما با سوریه بین 170 تا 180 میلیون دلار بود.

مجله زیتوا: مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3749

به "30 شرکت در مرکز تجارت دمشق مستقر شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 شرکت در مرکز تجارت دمشق مستقر شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید