شناسایی 26 بیمار اومیکرون در کشور ، آنالیز 12 مورد مشکوک

به گزارش یزد بلاگ، مدیر مرکز بیماری های واگیر دار وزارت بهداشت گفت: تا روز گذشته، 26 مورد ابتلاء به سویه اومیکرون در کشور شناسایی شده و 12 مورد مشکوک نیز در دست آنالیز است.

شناسایی 26 بیمار اومیکرون در کشور ، آنالیز 12 مورد مشکوک

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، گویا مدیر مرکز بیماری های واگیر دار وزارت بهداشت در نشست مجازی گفت درباره نوع واکسن مراکز گفت: انواع مختلف واکسن های موجود کشور در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع می شوند و مراکز منتخبی برای تزریق در نظر گرفته شده است. سازمان های غیر از وزارت بهداشت هم مراکزی را به مراکز واکسیناسیون اضافه نموده اند تا بتوان کار واکسیناسیون را پیش برد. در تمام این مراکز باید انواع مختلف واکسن در دسترس باشد، مگر این که مورد خاصی پیش بیاید.

وی ادامه داد: بعضی مراکز ویژه هم برای بیماران با نقص سیستم ایمنی در نظر گرفته شده که اگر کسی از بین این بیماران لازم باشد واکسن معینی را دریافت کند، دیگر معطل نشده و به این مراکز مراجعه نموده و با خیال راحت واکسن را تزریق کند.

گویا بیان نمود: تا روز گذشته، 26 مورد ابتلاء به سویه اومیکرون در کشور شناسایی شده و 12 مورد مشکوک نیز در دست آنالیز است.

وی با عنوان این مطلب که در سویه های مشاهده شده هم موارد اومیکرون و هم دلتا بوده است، اضافه نمود: فعلاً قضاوت درباره سویه تازه بسیار زود است و هنوز قطعی نیست و دانشمندان اظهار نظر مشترکی در این زمینه ندارند.

گویا در ارتباط با واکسیناسیون بچه ها زیر 12 سال در کشور، گفت: کمیته ملی واکسن کرونا نظر خود را برای تزریق واکسن به بچه ها زیر 12 سال اعلام نموده و می توان از واکسن های فراوری داخل برای این منظور استفاده کرد.

وی اضافه نمود: بر اساس دستور رئیس جمهوری قرار شده مستندات بیشتری را در این زمینه جمع آوری کنیم و کمیته ملی واکسن کرونا در حال اجرا این کار است تا ستاد ملی مقابله با کرونا برای واکسیناسیون زیر 12 سال متقاعد گردد.

گویا توضیح داد: بر اساس جدول زمانی واکسیناسیون، افراد بالای 18 سال بعد از 3 ماه فاصله زمانی از تزریق نوبت دوم واکسن، نوبت سوم را دریافت نمایند و بعد از آن رعایت شیوه نامه های بهداشتی بصورت فردی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: در تهران و خراسان موارد ابتلا به اومیکرون بصورت خانوادگی مشاهده شده، وقتی یک نفر در خانواده به این سویه مبتلا گردد مابقی اعضای خانواده نیز درگیر آن می شوند، به همین دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی در خانه، مدرسه و اجتماع حرف اول را می زند.

به گفته گویا، مردم به توصیه هایی که در اختیار رسانه ها و مطبوعات قرار می گیرد توجه نمایند تا دوباره با موج سنگین کرونا روبرو نشویم.

وی اضافه نمود: روبرو شدن با موج سنگین کرونا مراکز بهداشتی و درمانی را در کشور تحت تاثیر قرار می دهد.

گویا گفت: تمامی واکسن های موجود علیه کرونا از سوی سازمان غذا و دارو تایید شده و این سازمان اجازه تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته را به ما نمی دهد و ما هم اجازه چنین کاری را به خود نمی دهیم.

وی توضیح داد: هر واکسنی که استفاده می کنیم تاریخ مصرف معین و تایید شده از سوی سازمان غذا و دارو دارد.

گویا ادامه داد: مطالعات جهانی را در خصوص تزریق چه نوع واکسن به افراد را مورد ملاحظه قرار می دهیم، اما تصمیم نهایی درباره این موضوع در کمیته های ملی و علمی مقابله با کرونا گرفته و اعلام می گردد و هر جایی فرق دارد.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، با امکانات و علم خودمان برای تجویز واکسن تصمیم گیری می کنیم.

گویا اضافه نمود: کشورمان فعلا مراحل اولیه سویه اومیکرون را طی می نماید که امیدواریم بتوانیم جلوی توسعه آن را بگیریم و بعضی اقدامات پیشگیرانه مربوط به مرز های زمینی، هوایی و دریایی با دستورات لازم ستاد ملی مقابله با کرونا اجرا شده و وزارتخانه ها و سازمان های مختلف موظف به اجرای دستورالعمل هستند.

وی تاکید نمود: از افرادی که تا به امروز واکسن نزده اند، می خواهیم هر چه سریعتر نسبت به تزریق آن اقدام نمایند، زیرا بیشتر در معرض ابتلا به اومیکرون هستند، مشاهده شده یک فرد مبتلا به این سویه، 3 نفر از اعضای خود را نیز درگیر نموده و تزریق 3 نوبت واکسن مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به اومیکرون است.

به گفته وی، قضاوت در خصوص سویه دلمیکرون زود است و دانشمندان در حال تحقیق هستند و باید صبر کنیم تا در روز های آینده با قاطعیت بیشتری درباره آن صحبت کنیم.

وی توضیح داد: در کشور امکان اینکه ترکیب دو سویه دلتا و اومیکرون را شناسایی کنیم وجود دارد و شاید در آینده درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: در خصوص مباحث مطرح شده راجع به بیماری ویروسی در مشهد با علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی که در بچه ها شدیدتر بوده است باید گفت در این شهر تغییر چندانی در موارد ابتلا مشاهده نشده و مشکل تشخیص سویه نداریم.

وی گفت: اکنون امکان تشخیص انواع بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی در بچه ها و بزرگسالان در کشور وجود دارد یک شبکه آزمایشگاهی گسترده داریم که این موارد را تشخیص می دهد و پس از آن به آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران ارجاع داده می گردد تا معین تکلیف گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4687

به "شناسایی 26 بیمار اومیکرون در کشور ، آنالیز 12 مورد مشکوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 26 بیمار اومیکرون در کشور ، آنالیز 12 مورد مشکوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید